måndag 28 maj 2007

Vem är vem i star wars?

För ett antal år sedan när www.danielsundstrom.com fortfarande existerade skrev Daniel en krönika om vem i bekatskapskretsen som skulle vara vilken karaktär i Star Wars om vi kastades in i filmen och bytte plats med någon där.

Denna krönika hade totalt fallit i glömska, åtminstone för mig fram till i Lördags när Daniel informerade om den under filmtittandet. Självklart ville alla att han skulle leta reda på den och publicera den på nytt. Jag tror till och med att Lelle har fått i uppdrag att undersöka om den finns sparad in nån slags backup från den gamla hemsidan. I väntan på detta har enligt rätt säkra källor Daniel börjat fila på en version 2.o av nämnda artikel, dock med vissa problem att välja karaktärer för några personer.

I väntan på den nya versionen som bör publiceras inom kort i Daniels blogg hade vi idag en diskussion över msn om vilka personer som skulle tilldelas vilken karaktär av de som dels inte fanns med i den första versionen av krönikan och dels de som det inte fanns något minne av vem den personen skulle vara.

Jag kom med det oerhört ogenomtänkta förslaget att han kanske skulle skriva en krönika med vem som är vem i star wars med bara oss 4 som närvarade vid filmmaratonet. För så som jag uttryckte det hele "det skulle till och med jag lyckas få ihop". Det där sista skulle jag förstås aldrig ha sagt eftersom Daniel då snabbt kontrar med ett "Gör det då". Så nu sitter jag här med order om att tilldela folk karaktärer och dessutom tala om varför de fick just den karaktärer. Men eftersom jag sagt att det skulle vara lätt så får jag väl helt enkelt ta mig i kragen och få ihop det. Jag har ju trots allt bara 4 karaktärer att pussla ihop med verkliga personer. När Daniels version 2.0 kommer har han betydligt fler namn att ta ställning till.



Undertecknad får rollen som Obi Wan Kenobi


Jag börjar med att tilldela mig själv en roll. Nu kan jag vara snabb och knipa hjälteroller eller vad jag nu vill ha innan de blir upptagna. Eller jag skulle ju kunna göra det om jag hade varit sån, men nu gillar jag ju inte det här med att framhäva mig själv så jag kör en fuling och snor min gamla roll från den gamla krönikan. Där ansågs jag motsvara gamle farbror Ben eller som han mer är känd som, Obi Wan Kenobi.

Varför ska jag då vara honom kan man fråga sig. Ja i ursprungskrönikan tilldelades jag rollen eftersom jag är en gammal och vis man. Visst jag vär den äldste närvarande beskådaren i maratonet, men hur vis jag egentligen är låter jag vara osagt. Daniel hade i alla fall fått för sig att jag var det, så jag kan väl låtsas som att det stämmer för det ser nog bra ut. Även om det bara är ett spel från min sida.

Daniel får byta roll till C-3PO

I orginalkrönikan tilldelade Daniel sig själv rollen som Jabba the Hut. En roll han länge trodde sig få behålla även nu. Jag tror till och med att han kallt räknade med det. Men så lätt ska vi inte göra det för honom. Istället trycker vi ner honom i en guldrobotsdräkt, lär honom 6 miljoner språk och låter honom istället för all framtid förknippas med C-3PO. Varför gör jag då detta mot honom kan man fråga. Svaret är självklart efter att under de 2 senaste åren regelbundet spelat Solros-fotboll och den gångna vintern även spelat innebandy med honom.

Han kan ibland vara lite av en humörspelare. Eller så som Joel sa i ett komiskt ögonblick "Det syns på Danne om det går bra eller dåligt när han spelar". Broder känner igen sig själv där om än undermedvetet. Hur som hellst om man nu kan kalla Treeios deltagande i krigiska lekar i Star Wars för krigande så är han något av en humörspelare när det kommer till krig. För att ta ett exempel så säger minnet mig att han under en längre tid kritiserar R2-D2 och försöker övertala honom att allt kommer att gå åt skogen så det bästa vore att ge upp. När det senare visar sig att han hade fel och allt gick precis som det skulle, Då kommer han med den underbara kommentaren "Jag visste hela tiden att du skulle klara det". Det är Daniel upp i dagen, även om krigen i hans fall utspelas med Boll istället för laservapen.


Nicolina kniper rollen som filmens hjältinna, Leia

Ja jo jag erkänner det här var den lättaste rollen att tillsätta i krönikan. För det första finns det inte allt för många kvinnliga karaktärer i Star Wars. Det skulle i och för sig ha varit några mer om jag plockade med även episode 1-3, men det skulle inte ha varit riktigt rätt. Det ska vara de tre gamla filmerna och allt annat ska falla i glömska.

Prinsessan Leia kastas i filmen in i kriget mot imperiets trupper som ensam kvinna och där dominerar hon totalt i vissa lägen dessutom. I verkligheten dyker Nicolina upp först vid Solrosfotbollen och sedan vid innebandyn och gör precis samma sak. Dominerar alltså. När vi andra blir trött av att springa från ena sidan av planen till nästa springer hon på som en batteri-kanin.

Har jag dessutom förstått saken rätt så såg Nicolina Star Wars-filmerna för första gången nu i lördags. Hon ska alltså bara ha sett de nya episode 1-3 tidigare. I alla fall har hon efteråt uttryckt att hon gillade "nallarna", eller så som de också heter i filmen, ewokerna. Leia blir också rätt snabbt vän med en Ewok, så ännu en likhet där.


Thomas byter från Nien Nunb till Han Solo

I ursprungskrönikan hade Daniel tilldelat Thomas rollen son Nien Nunb, vilket jag inte kommer att göra. Kommer jag ihåg det hela rätt utgick Daniel ifrån karaktärens längd och jämförde med Thomas längd i det verkliga livet. En av orsakerna till att jag inte väljer att göra samma sak är att jag har mycket färre personer att tillsätta roller till. En annan är att Nien Nunb har en alldeles för liten roll i Star Wars för att det ska vara rättvist mot Thomas att ge honom en sån roll. I min version får han därför bli Han Solo, men varför då?

Ja här ska vi inte som gjort i de 2 tidigare namnen leta kopplingar på fotbollsplanen, utan istället kanske kopplingar till idrott på annan nivå. Eller varför inte kopplingar till diverse festligheter och filmmaraton eller vad man nu väljer att göra.

I filmen kommer i alla fall Han Solo in i handlingen som innehavare av det rymdskepp som stor del av handlingen utspelas runt eller på. Obi Wan och Luke övertalar honom att de ska använda skeppet som ett slags transportmedel och hela äventyret börjar.

I verkligheten är Thomas rymdskepp en lägenhet på gärdet. Närhellst idrottsliga aktiviteter som Fotbolls-VM, EM-kval i nämnda sport eller VM spel i ishockey utövas visar det sig att Thomas har just det som efterfrågas. Nämligen en TV med de kanaler som man behöver för att se matcherna, dessutom i rätt storleksordning för att flera ska kunna sitta där och titta samtidigt också. Samma sak när festligheter av annan karaktär skall utövas. Thomas erbjuder plats i sin lägenhet för ändamålet.

Verklighetens "Millennium Falcon" är Thomas lägenhet. I filmen innehas den av Han Solo, i verkligheten heter ägaren Thomas. Någon vidare koppling finns i skrivande stund något behov av.


Sådär Daniel, nu är min del av avtalet avklarat nu återstår din stora uppdatering av ursprungskrönikan till en version 2.0 med fler namn och nya roller.

4 kommentarer:

Daniel Sundström sa...

Bra jobbat! Men behöver jag verkligen skriva en 2.0 nu när du redan gjort det, kan man säga?

Henke sa...

jo men jag fuskade ju och bara tog med de som var med på maratonet... du skulle ju göra en med många fler har jag för mig :p

Daniel Sundström sa...

Det vet jag inget om :P

Henke sa...

Jag vet :)

Det räcker bra det