torsdag 31 maj 2007

Filmskurkar - ett omöjligt uppdrag

Daniel har i sin blogg listat en slags top 5 över historiens bästa/värsta filmskurkar, och samtidigt utmanat mig att kontra med en egen lista. Visst säger jag det kan jag väl göra och börjar tänka ut vem som bör finnas på min lista, och kanske inte minst varför de ska finnas med här.

Efter bara någon minut inser jag att det är lättare sagt än gjort. För vad är egentligen en filmskurk? Är ordningsmaktens motståndare automatiskt filmens skurk? Filmen kanske är uppbyggd så att man filmen igenom följer skurken som ska hålla sig undan rättvisans långa hand, i en film som dessutom är uppbyggd så att du faktiskt ska sitta och hoppas att skurken kommer undan. Vem är egentligen filmskurken där? Är det rent av polisen som kan klassas som filmskurk då?

Efter ännu några minuters tänkande kommer jag till en ännu värre insikt. Att göra en sån här top-5 lista är inte bara lättare sagt än gjort. Det är helt omöjligt. Det går inte, finns inte på kartan. För hur jag än tolkar innebörden av en filmskurk så finns det alltid hundratals jag glömmer bort att ens överväga eftersom minnet sviker mig, eller att jag inte ens sett filmen ännu. Hur kan en sån lista ens bli rättvisande? Det kommer inte att gå, men det får gå ändå. Ett försök får det bli där jag redan innan listan börjar ta sin form reserverar mig mot mitt eget förslag till lista.

5. Darth Vader (David Prowse, James Earl Jones / "Star Wars", 1977, "The Empire Strikes Back", 1980, "The Return of the Jedi", 1983)

Darth Vadar får nog hur man än ser det räknas som en av filmhistoriens största bad guys. Från början ses han nog precis som Daniel så fint skriver i sin lista (där han förövrig placerades ända uppe på andra plats) som ondskan själv. Möjligtvis hade jag kunnat hålla med om den beskrivningen om jag hade begränsat mig till att ignorera episode 5 och 6 i serien, men med tanke på att det är en roll som faktiskt sträcker sig hela vägen ut vore det som att plocka ut 5 minuter av en film och sen strunta i resten. Du får ingen sann bild av honom på det viset.

De allra flesta filmskurkar har nån typ av svaghet som hjälten på ett sätt eller annat spelar på för att vinna till slut. Darths svaghet är att nånstans bakom ondskan pågår en kamp inom honom själv mellan det goda och det onda. Det som framkallar den goda sidan är hans familj. Det var för sin älskades skull han en gång i tiden drevs in på mörkrets bana och när hans son nu står emot honom får han mer och mer svårt att stå emot det onda inom sig. Det hela slutar med att det goda vinner och han räddar Lukes liv.

4. Anne Wilkes (Kathy Bates "Misery" 1990)

Stephen Kings Misery (Lida) handlar om författaren Paul Sheldon som i en snöstorm kvaddar sin bil, men medvetslös räddas av sjuksköterskan och hans stora beundrarinna Anne Wilkes. Det låter ju bra eller hur. Problemet är att hon inte riktigt är en normal beundrarinna utan dessutom en psykopat som lever sig in i hans böcker till den milda grad att hon ser dem som verklighetsskildringar. Så när hon upptäcker att "hjälten" dör i hans senaste roman blir hon minst sagt irriterad och ser till att göra hans liv så misserabelt som möjligt. Han blir hennes nerdrogade fånge som tvingas skriva ett nytt manus som hon ska gilla.

När det nu gått så långt kan hon ju självklart inte låta honom ta sig därifrån. Så för att förhindra detta så tar hon bland annat till yxan och gör en slags hemma-amputation av hans ben. En rakt igenom underbar rolltolkning av en psykotisk kvinna gör att Katy Bates definitivt bör finnas med bland dem som man bör överväga till listor som denna.

3.
Damien Thorn (Harvey Stephens "Omen" 1976)

Det är något speciellt med barn som spelar onda på film. Oftast är det inte speciellt lyckat men det finns undantag. Harvey Stephens tolkning av Damien i Omen får ses som ett sådant. Damien föds i Rom den 6 Juni 1966 kl 06.00. Den 6:e timmen av den 6:e dagen på den 6:e månaden. Ett mönster som även kan läsas ut som 666. Ett rätt känt tal med andra ord. Födelsemärken på hans kropp formar dessutom samma tal.

Till en början är Damien en liten kille som vilken som helst, men med tiden blir han mer och mer medveten om att han är självaste antikrist. Sin nanny ser han till att bli av med genom att låta en demon-hund hypnotisera henne att hänga sig själv på hans födelsedag. När hans adoptivmamma blir gravid ser han till att knuffa henne från balkongen så att hennes ofödda barn avlider. Rakt igenom ond helt enkelt och bara det att man får 6-årige Harvey att spegla ondska på ett så tydligt sätt gör att jag helt enkelt inte kan låta bli att ge honom en plats i den här listan.


2. Nurse Ratched (Louise Fletcher "One Flew Over Cuckoo´s Nest, 1975)


Nurse Ratched är nog egentligen lite på gränsen till vad som bör kunna finnas på en sån här lista, men jag gör ändå ett försök. One Flew Over Cuckoo´s Nest (Gökboet) är enligt mig en av filmhistoriens bättre filmer och det är där vi hittar henne. Hon kan nog lite grann beskrivas som en sadistisk sjuksköterske-chef eller något liknande på mentalsjukhuset fimen utspelar sig på. Maktgalen och med allt för mycket att säga till om, ser hon till att patienterna spenderar sin tid på mentalsjukhuse på det sätt hon bestämt att det ska vara.

Missköter någon sig, eller kanske man ska säga ifrågasätter henne bestraffas de med fråntagande av privilegier och självklara rättigheter. När Randle Murphy (Jack Nicholson) hamnar i hennes förvar och spenderar sin tid med att ifrågasätta och motarbeta henne accelererar henne hämdaktioner för att hålla honom i styr så pass mycket att hon till slut låter lobotomera honom.

Kanske inte en filmskurk i ordets rätta mening, men definitivt en filmens "bad guy" som definitivt kan höra hemma på en sån här lista.

1. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins "Silence of the Lambs" 1991)

Hannibal "The Cannibal" Lecter får anses självskriven i toppen den här gången. Han föddes i Litauen 1933 som son till En rik Greve och hans fru. Hans föräldrar dödas av tyska desertörer under kriget 1944. Hannibal och hans syster Misja låses in i en stuga där systern mördas för att sedan bli uppäten. Det är också tänkt att Hannibal ska gå samma väg till mötes men lyckas på något vis komma undan.

Denna händelse lever förmodligen kvar inom honom och med tiden utvecklas han till en psykopatisk kanibal själv, men samtidigt en mycket välutbildad och intelligent sådan. Denna kontrast av ondska och sjuka böjelser tillsammans med hans överintelligenta sida skapar här den ultimata filmskurken.



Sådär ja.. en lista fick jag ialla fall ihop och redan kan jag komma på namn jag missat att ta med, men jag tänker inte ändra nåt nu. Har suttit och funderat på hur den här listan ska se ut tillräckligt nu. Kanske blev det mer en lista av ondska i film än en traditionell filmskurkslista, men så får det bli den här gången.

13 kommentarer:

Unknown sa...

Han heter väl ändå Lecter? =)

Daniel Sundström sa...

Lelle: Petetesser! Men det var en fin lista i övrigt, även om jag och Henke har olika syn på Darth Vader. Som jag ser det så är det bara i "Return of the Jedi" som hans goda sidor skiner igenom, för i "Empire Strikes Back" så är han riktigt, riktigt ond och dödar alla som gör honom besviken.

Henke sa...

Du har helt rätt där Lelle, för övrigt också editerat så att det blir som du ville ha det

Josefine sa...

Ja, din lista är iaf mkt mer jämställd än Dannes. :)

Henke sa...

Det är bara att hålla med där Josefine... kom till och med på ytterliggare en kvinna som borde ha funnits med där men som jag inte kom på förräns allt var skrivet och klart. sent på natten orkade jag inte göra om nåt då så Linda Blair från Exorcisten fick helt enkelt inte vara med den här gången

Daniel Sundström sa...

I ärlighetens namn så hade 'Misery' passat på min lista också, men hennes namn undvek att falla mig på minnet, mest för att utgick från mina egna filmer i hyllan och den filmen har jag inte.

Men då är jag ingen jämställd man heller. Jag är ju en typsisk Macho Man som bestämt hävdar att män är vida överlägsen kvinnorna i allt, utom hushållsarbete.

Thomas sa...

Jag håller helt klart på Kathy Bates. och mr burns

Daniel Sundström sa...

Mr. Burns?!?!

Henke sa...

Ja Mr. Burns är också rätt ond... valde dock att helt utesluta tecknade figurer i listan.

Henke sa...

Daniel: Vadars goda sidor börjar skina igenom redan i episode 5 när han träffar Luke. Inte lika mycket som i slutet av sista men ändå lite grann.

Luke är inte då färdigtränad Jedi och Darth Vadar skulle utan större problem ha avslutat honom helt i slutfighten, men låter honom mer eller mindre överleva i hopp om att kunna återförenas med sin son.

Iofs tänker han sig att denna återförening skall ske på den mörka sidan, men det faktum att han där värderar familjen högst gör att ett litet uns av godhet skiner igenom

Anonym sa...

jag tycker att keyzer Soze skulle fått vara med, men fråga är om han är en skurk eller inte. ska som sagt "hålla" på han.
fast ja.. Jag tycker han skulle vart med!
Hannibal lecter som klar första plats helt klart !

Anonym sa...

Mr Burn är också ett bra förslag! han är Evil!!

Josefine sa...

Hohoho Macho Man = dagens skämt? :)