måndag 22 oktober 2007

Jag vet mer om dig än du tror

Hade funderat ett tag på att skaffa någon form av räkneverk här på bloggen för att hålla koll på hur många som verkligen hittar hit. Såna tjänster finns det ju väldigt många av på nätet och har inte riktigt vetat vilken jag skulle välja, men såg att Becky hade en sån på sin blogg, så klickade på den och det såg ut att vara en lämplig sida att använda sig av så jag valde att skaffa räknare därifrån.

Har nu snart haft den i en vecka och måste säga att den räknaren räknar mer än jag hade trott att den skulle göra. Inte bara håller den koll på hur många som hittar hit. Den håller koll på hur vederbörande råkat hamna här. Har nån klickat på en länk nånstans och kommit hit så ser jag varifrån den länken är hämtad. Har någon sökt sig fram via en sökmotor så ser jag det också. Jag ser till och med vilka sökord personen har använt sig av.

Den håller också koll på vilken IP-adress som letat sig hit. Sen talar den om vilken ISP denna IP-adress är kopplad till, samt vilken stad den hör hemma i. Jag har som sagt ganska bra koll numer på vilka som hittar hit.

Intressantast är ju självklart att se de som sökt sig hit genom sökmotor för att se vad de letat efter för att komma fram. Vanligaste sökordet för att hitta mig är antingen "Monetar" eller "Monetar pensionsförvaltning", efter mina 2 tidigare texter om telefonsamtal jag fått av dem.

Se Monetar Pensionsförvaltning på krigsstigen del 1 och del 2. Jag har upptäckt att dessa inlägg får mellan 3-5 besökare dagligen som letat sig dig genom denna sökning. Det händer med jämna mellanrum också att nån söker på "blogg bollnäs" eller något liknande och hamnar här också.

Ibland händer det att någon letat sig hit uppkopplat genom ett IP-nummer utan namngiven ISP, då blir jag självklart lite nyfiken och kollar upp vad det kommer ifrån. Vanligtvis är det någon i Malaysia, Mexico City eller nånstans i USA som klickat på nästa blogg grejen längst upp som slumpmässigt skickar en till en annan blogg. Oftast på ett språk man inte förstår.

När jag nu satt och tittade på listan över besökare ser jag ytterliggare ett sånt där besök där ISP saknas så självklart tittar jag till det för att se vilket land jag nu fått besök ifrån. Det visar sig vara från Sverige. Kanske inte så roligt kan tänkas, men när man tittar på vad i sveriges långa land detta IP-nummer är knutet till och hur de sökt sig fram kan man börja fundera.

IP nummret är nämligen knutet till Försvarets Materielverk. De har hittat mig genom att på Google söka efter "Monetar blogg henkebollnas". Är Monetar Pensionsförvaltning nu på krigsstigen på riktigt? och har man därför valt att skicka försvaret på mig? Läskigt att nån på försvaret dessutom visste att han inte bara sökte efter Monetar utan också efter henkebollnas som är min adress till bloggen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jodu Henrik, förtryckararmén är ute efter dig, tydligen efter att ha anlitats av Monetar Pensionsförvaltning. Det är bäst att du stänger bloggen och går under jorden snarast!

Josefine sa...

Haha, scary!

Anonym sa...

Jag tror att den där pensionsförvaltningen bara är en täckmantel för en ultrakapitalistisk superhemlig statsmakt. Run Henrik - the man kommer! :D