torsdag 18 oktober 2007

Ett tips till framtida programledare i radio

Om du nångång i framtiden skulle råka bli programledare i radio och Sverige återigen hamnar i samma kvalgrupp som Nordirland i fotboll. Bjud inte in mig samma vecka till ditt program för att prata fotboll. Skulle du trots allt göra det så fråga för allt i världen inte mig hur det kommer att sluta.

För att förtydliga det hela. I våras inför den förra matchen mot Nordirland, den vi förlorade med 2-1 så gick Rikard på radiolinjen och hade därför ett eget program. Han behövde gäster så jag ställde upp på att komma och hälsa på. Mot slutet av programmet så kommer vi in på fotboll och då matchen mot Nordirland.

Jag tycker att alla (media, vänner och förståsigpåare) är lite för positiva inför matchen, så för att vara lite tvärtemot så gissar jag i radio att Sverige kommer att förlora med 2-1. Mycket riktigt gick de också och förlorade med just de siffrorna.

Den här gången är det Daniel som går på samma radiolinje och bjuder in mig. Även här övergår samtalet till att handla om fotboll och jag gissar den här gången på att matchen slutar 1-1, men lägger till att jag hoppas jag har fel och vi vinner med 2-1 istället.

Så igår var det alltså dags. Fotbollskväll hos Thomas. Matchen börjar rätt bra för sveriges del och Olof Mellberg gör 1-0 rätt tidigt i matchen. Sen händer ingenting och därefter ingenting. Jag påminner Daniel om att jag sagt 1-1 i hans radioprogram och pang Nordirland kvitterar. Inga fler mål och jag har på två försök av två möjliga i radio förutspått rätt slutresultat i kvalmatcher mot Nordirland.

Så snälla framtida radioprogramledare. Fråga mig inte om några resultat mot Nordirland. Låt mig få dra mig tillbaka med 100 %-igt resultat i mina gissningar. Skulle jag dessutom gissa rätt igen är risken aldeles för stor att min gissning inte är tillräckligt fördelaktig för Sverige dessutom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker tvärtom att du *ska* förutspå resultat i radio, så kan vi andra spela lite på dina spådomar. :)

Henke sa...

Resultatspel är uppbyggt så att du går med förlust i längden. Så leta andra spelformer istället fredrik