onsdag 10 oktober 2007

Ett fel åtgärdat

Det som borde ha varit det krångligaste felet med bilen ska nu vara ordnat hoppas jag. Och väldigt mycket billigare än jag hade tänkt det också.

Eftersom batteriet i bilen inte ville laddas som det ska göra när man kör kände jag mig tvungen att svänga in på macken och köpa mig en laddare idag för att kunna ladda det medans jag jobbade. 545 kr ville dom ha för den. Kanske onödiga pengar, men samtidigt skadar det väl inte att inneha en sån laddare.

Passade också på att titta in på Mekonomen eftersom jag åt frukost nästan där ändå. De ville ha 1700 kr eller nånting däromkring för en ny generator. Hmm börjar bli mycket pengar det tänkte jag och tackade för prisuppgiften och åkte tillbaks till jobbet.

På väg hem från jobbet sen så tyckte bilen att det var dags för batteriet att vara urladda igen och la av ungefär 200 meter hemifrån, så jag fick gå och hämta grannen som kom med startkablar så vi lyckades skrämma igång bilen igen för att köra hem den. Eller inte riktigt hem, det blev att ställa hem den hos grannen så vi skulle kunna skruva lite för att se om det kanske bara var kolen i generatorn som var förverkade och då skulle allt bli billigare. Så var det också som tur var, och av en händelse hade grannen en sån sak som behövdes i källaren eftersom han hade samma fel fast bara nästan på sin bil för ett tag sen. Då hann han med att köpa den där delen som han trodde han skulle byta ut men inte behövde, men som jag nu behövde. Så istället för att sätta tillbaks min gamla utslitna del satte vi i hans nya oanvända och genast började batteriet att laddas när bilen startades.

Nu återstår bara att laga däcket, eller har jag riktig tur, eller hur man nu ska se det så blir det vinter nu så jag kan kasta på vinterdäcken och skjuta upp det därmed nytt framdäck till våren. Det ska ju iaf komma snö i morgon sägs det.

Har iofs lite annat som måste ordnas på bilen också. Bland annat rinner kylvätska igenom bilen så jag får fylla på ungefär hela tiden. Läckan till det lokaliserade jag samtidigt som generatorproblemet åtgärdades, så får väl undersöka lite vad som behövs göras för at täppa till den läckan nu.

Sen skulle jag också behöva riva dörren och få dit nytt handtag eftersom dörren vid förarsätet inte går att öppna innifrån (handtaget gick av förra vintern) så nu får jag öppna fönstret och öppna utifrån. Handtaget på utsidan på samma dörr måste jag göra något åt också, där är låset helt enkelt obefintligt. Vill jag låsa eller låsa upp bilen så får jag helt enkelt springa runt till pasagerarsidan och göra det därifrån istället.

Ibland är det underbart med bilar

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha nee men henke.. e de inte bättre om du köper någon ny bil och säljer den du har? kram arab_citronen

Henke sa...

Fatima: jo självklart skulle det vara det egentligen. Men det får nog vänta ett tag till. Har redan fixat det mesta som behöver ordnas på den här nu så då kan jag lika gärna göra klart allt.

Men visst börjar det bli dags för ett bilbyte.