måndag 29 oktober 2007

Informerad

Nu har jag precis kommit hem från informationen om vårdutbildningen jag skrev om i fredags, och det lät faktiskt lika intressant som jag tänkte att det skulle göra. Det handlar alltså om att läsa in motsvarande vårdlinjen på gymnasienivå (utom kärnämnen och sånt) eller kanske motsvarande komvux vård då om man säger så, fast i ett mycket snabbare tempo.

Komvux läser det man läser på den här kursen under ett och ett halvt år medans det är tänkt att om jag kommer in så får jag läsa det på nånstans mellan 40-50 veckor (har exakta antalet på ett papper som ligger kvar i bilen)

I alla fall så var vi väl ungefär 25 st på informationen och det fanns 15 platser så alla intresserade skulle fylla i ett formulär och boka tid för intervju där de ska välja ut vilka som ska få gå. Det påstods att det var fördelar om man var intresserad att som tillvalsämnen kunna tänka sig att läsa viss del psykiatri och dessutom var av manligt kön, eftersom det var där den största efterfrågan fanns i dagsläget.

Psykiatri kan jag nog mycket väl tänka mig att vilja läsa, kan säkert vara rätt intressant och tillvalsämnen var inget man skulle absolut välja innan utbildningen har startat så sånt kan man ändra inrikting på efterhand om man skulle vilja det. Den andra delen om att det var fördel att vara man får väl ses som en fördel för mig, med tanke på att det endast fanns 3 som inte var kvinnliga på informationen.

Ekonomiskt var det ju också väldigt fördelaktigt upplagt. Inga studielån utan försäkringskassan går in med aktivitetsstöd (motsvarande A-kassa) istället. Inga som hellst kostnader för litteratur heller. Den ingick tydligen i det arbetsförmedlingen betalade för när de köpte utbildningsplatser åt oss.

2 kommentarer:

Josefine sa...

Låter ju som ett perfect opportunity :)

Unknown sa...

Kör på det!
Det är ju bara ett år, sen kan du börja måla och va skitbra på första hjälpen när dina kamrater skär sig på färgburksöppnaren =)

//Lelle