lördag 20 oktober 2007

Det blev en film igårkväll


Lånade Apocalypto av grannen för rätt länge sen eftersom han påstod att den var riktigt bra och något jag måste se, men eftersom den antingen känts aldeles för lång eller så har det funnits andra filmer att se istället har det inte riktigt blivit av. Inte förräns igårkväll. Nej nu ljög jag lite, jag försökte titta på den för en par dagar sen också men då somnade jag en kvart in i filmen, inte för att den var dålig utan för att jag var aldeles för trött för att börja titta på film över huvudtaget då.

Filmen utspelar sig under Maya-rikets fall, där man fått för sig att man kan rädda sitt rike genom fler människooffer till gudarna och genom att bygga stora tempel. I Filmen får vi följa "Jaguar Paw" vars stam utses till lämpliga offer att bli just dessa människooffer till gudarna, så deras by bränns ner och de tillfångatas.

Efter att ha sett filmen såg jag att den dessutom var regiserad av Mel Gibson, något jag helt missat innan. Mycket bättre än hans andra "storfilm" som regissör, Passion of the Crist, dessutom. Till handligen en väldigt rå och våldsam film, men också en film man inte gärna slutar titta på när den väl börjat. Att Maya-folket dessutom pratar Maya och inte engelska är också något man inte tänker på när man kommit in i filmen.

Så mitt tips är att om du inte redan sett filmen, se till att göra det

3 kommentarer:

Josefine sa...

har varken sett passion of the christ eller apocalypto... har lite svårt för mel gibson. jag såg dock en dokumentär om när dom spelade in apocalypto... då verkade han iofs very insatt och seriös... typ letade upp skådelspelare på plats osv. så man kanske borde se den alltså...

Henke sa...

Jag är också rätt skeptisk inställd till Mel Gibson men här hade han faktiskt lyckats riktigt bra.

Visste inte ens att det var han som gjort filmen föräns jag såg det i eftertexterna, hade jag vetat det finns alltid en risk att jag hade valt att låta bli att se filmen

Josefine sa...

Ja där ser man... man ska inte alltid ha förutfattade meningar...