fredag 8 juni 2007

Monetar Pensionsförvaltning på krigsstigen

Visst är det trevligt med alla dessa telefonförsäljare eller alla dessa undersökningar man ska svara på. Ja jag vet att man kan spärra telefoner i sånt där register så dom inte får ringa längre, men har inte orkat bry mig om det.

Blev alldeles nyss uppringd av en sån där "Hej jag heter *slumpmässigt valt namn*, och ringer ifrån Monetar pesionsförvaltning". Det är väl kanske inte så konstigt egentligen med tanke på att min telefon inte är det minsta spärrad i nåt nix-register eller så. Det som är lite irriterande i sammanhanget är dock att samma Monetar pensionsförvaltning har ringt och sagt samma sak 3 gånger på 2 veckor nu. Och då räknar jag bara in de gånger jag lyckats vara hemma för att svara. Skulle inte förvåna mig om dom ringt en massa när jag inte svarat också.

Första gången så lyssnade jag faktiskt på deras argument till varför jag skulle välja just dem. Jag gick inte med på att göra någon beställning, men för att bli av med dem så gick jag med på att de skulle skicka ett mail med mer information som jag skulle läsa igenom och sen höra av mig om det lät intressant. Han i andra änden av telefonen lovade dessutom att det bara skulle skickas ett endaste mail och sendan skulle adressen raderas så någon risk att jag skulle hamna i ett reklamutskicksregister fanns inte. Något mail kom aldrig så det slapp jag läsa.

Några dagar senare ringde samma kille igen och sa samma saker igen. Då sa jag kort och gått att "Hörru du, du jag har ju redan pratat med dig om det här och då skulle du skicka ett mail med mer information... bla bla bla, men nåt mail kom aldrig så jag trodde ni ändrat er och ville slippa mig som kund". Han informerade då att de haft problem med mailservrar och skulle på nytt skicka ut det där mailet. Den här gången kom det fram, men har inte läst mer i det än rubriken än så länge. Kanske läser jag igenom det nån gång när jag sitter här och är väldigt uttråkad.

Efter det gick det kanske 10 dagar utan att jag hörde nåt av dem, fram tills idag när nån som heter nåt annat ringer igen och säger samma sak en tredje gång. Den här gången hade jag inte alls nån lust att lyssna nåt alls på honom så informerade bara kort att "Det här är tredje gången ni ringer och säger samma sak på två veckor nu, så jag känner inte att jag vill prata mer med er nu." Han i den andra telefonen lovar då att "ta bort mig ur deras register".

Betyder det att jag vunnit nu? Kommer jag att slippa Monetar Pensionsförvaltning efter det här?

21 kommentarer:

Anonym sa...

hej nej tyvär kommer du inte slippa oss.....
lr jo då råkar vara så att jag jobbar åt monetar
frågan om du vann lr inte ja du
tog du möjligheten så van du om du bara har låtigt ditt ppm konto vara så förlora du // alexander ekner
btw det är inte slumpvalda namn utan våra riktiga namn

Henke sa...

Jo det där beror ju på hur man ser på saker och ting det. Jag gjorde nu ett aktivt val att inte låta er leka med mina pensionspengar. Kan hända att jag låter er göra det nån gång i framtiden, men inte pga några telefonsamtal utan för att jag satt mig in i frågan och tar kontakt med er av just den anledningen.

och jo självklart vet jag att det är era riktiga namn, men eftersom jag inte känner nån av er privat och det är slumpmässiga personer som ringer mig så är det för mig slumpmässigt utvalda namn.

Glenn Nilsson sa...

De ringde nyss till mig också, och googlade runt lite om vad folk tycker om dem. Jag skulle få ett mail iaf eftersom en sån sak skulle jag aldrig gå med på utan att kolla upp dem.

Men nu har jag hört din åsikt och jag tackar för den, får jag fråga varför du sa nej? Är du en sån som faktiskt orkar bry dig och tror på att du i slutändan ser röken av pengarna? =)

Henke sa...

Visst bryr jag mig om min framtida pension, men inte tillräckligt insatt för att aktivt välja en förvaltare. Särskillt inte över telefon utan att ha kollat upp dem och konkurrenter ytterligare.

Har heller inte sagt blankt nej till dem, men den dag jag väljer och om jag då väljer dem blir det genom ett aktivt val från min sida, inte av att de slumpmässigt ringer upp mig.

I övrigt ska väl erkännas att jag inte direkt gillar tanken på att spekulera med pensionspengar på börsen, men det är väl en annan fråga.

Anonym sa...

Hej!
Jag förstår om man blir less på oss när vi ringer flera gånger men vi vill ju ha ordning på era PPM pengar, om ni kollar hemsidan så ser ni också resultat där. Sen finns det naturligtvis företag som inte är seriösa och därav får vi ett dåligt rykte också men just därför har vi en 3 mån garanti, så är man inte nöjd med oss efter 3 mån så får man årsavgiften tillbaka.
Vi är inte till för dom som håller koll på detta själv utan vi hjälper dom som inte är intresserad av aktier & fonder, kanske ej har tiden för det eller tycker det är krångligt.

Anonym sa...

Alltså det funkar bara på två sätt.. Antingen när man får de här kuverten så väljer du att fördela upp ditt kapital i olika fondval och bevakar dem och går de dåligt på något vis flyttar du om dem. Eller så tillhör man soffliggarna som inget förstår eller vill med pengarna och lägger hela kapitalet i en högriskfond med 90 procent av kapital i aktier och bevakar den. Eller så låter man förvaltare med erfarenhet ta över din bevakning och byter åt dig. Men för min del kan du göra vad du vill. Mig spelar det ingen roll... ///Lycka till

Anonym sa...

Lite oroväckande att, Alexander Ekner, som påstår sig jobba åt Monetar, inte kan stava....?

Anonym sa...

Hejsan!

Jo, har nu suttit och läst lite vad ni har svarat på hans blogg. Och jag skulle bara vilja säga att det fakitkst är bra att det finns företag som jobbar med just aktiv förvalning av dina pensionspengar , men monetar är INTE ett bra sådant. De har tidigare gptt i konurs, och de har också gått rykten om att de lurar sina kunder om hur hög avkastning de har fått, deras årsavgift är även bland de högre. Så satsa inte på monetar, finns andra som gör samma men ett bättre jobb.

Hoppas det löser sig.

Henke sa...

oj då det är alltså fortfarande folk som letar sig till det här gamla inlägget har jag upptäckt.

Till anonym1: Hurvida anstälda i ett företag stavar eller inte stavar är ju egenligen rätt ointressant tycker jag.

Anonym2: Att ett företag går i konkurs betyder inte per automatik att det är/var ett dåligt företag. Det beror lite grann på under vilka omständigheter det skedde. Personligen har jag ingen som hellst koll på om och hur isåfall skedde. Rykten om företag som lurar kunder ska man väl egenligen inte sprida om man inte samtidigt anger en källa. Ingenting jag hört innan, men självklart något jag kommer ihåg nu och kommer att kolla upp innan jag väljer något i framtiden.

Anonym sa...

Jaha då var det en till som blev uppringd av detta företag, som föregående så lyssnade jag på deras argument men när de kom till frågan vilket personnr jag har så sa jag varför behöver ni detta nu?
det räcker att ni skickar mig information om ert bolag, så kan jag bestämma i lungn och ro vad jag vill göra, då blev det tyst i luren en liten stund "vänta jag ska prata med chefen" sa kvinnan i luren efter ca:30 sekunder kom hon tillbaka och sa att mitt personnr var offentligt därför kan du säga det här. hmm sa ja om det är offentligt så vet ni ju redan det.
Sen sa jag att jag inte var intresserad och la på luren..Lämna aldrig erat personummer till någon som ni inte är 100% säkra och litar på.

Anonym sa...

Monetar har inte tidigare gått i konkurs eller dylikt.
Dom har gjort om sin organisation och enkom bytt namn så någon konkurs har det inte varit att tala om. Och sedan finns det alltid smutskastning osv inom alla marknader och att Monetar inte skulle vara ett bra alternativ är bara rent slö snack.

Iomed att monetar är störst i Sverige gällande PPM-Förvaltning och har 100% fler kunder än närmsta konkurent så blir också fallet att dom inte kan ta vilka risker som helst gällande deras kunders pengar.

Så rimligtvis är monetar en större båt som tar längre tid på sig att svänga medans det finns mindre aktörer på marknaden som har lite mer spel rum och inte tar lika stor hänsyn till folks ppm sparande.

Så vill man ha en seriös förvaltare som vet vad dom sysslar med och inte tar vilka risker som helst för att kunna spotta ur sig hur mycket dom har gått plus för att ragga kunder är monetar det bästa alternativet som finns. Väljer ni inte monetar är ni välkomna att göra ett annat beslut men då får jag önska er lycka till och håll tummarna längs vägen.

Anonym sa...

Fick själv samtal ifrån Monetar idag, så jag bestämde mig för att göra lite research på dem innan jag ger dem tillgång till mina pengar. Mer vatten till kvarnen finns hos Ekot.

Det eftersöktes ju källor här... Klicka på mitt namn så kommer ni till en enligt mig ganska trovärdig källa.

Artikeln innehåller även korslänkar till andra artiklar där Ekot bland annat jämfört den värdeutvecklingen som Monetars fondpaket haft i jämförelse med 7:e AP-fonden. Monetar har gått sämre, och dessutom tar de betalt för att slarva bort dina pengar. En bra affärsidé, skojare där.

// J

Anonym sa...

Jag har varit kund till monetar ett tag och har varit väldigt missnöjd, när man ser att det är den dyraste tjänsten på marknaden samtidigt som resultaten är riktigt dåliga. Nu rann bägaren över ordentligt då dom plockade in Capinordic FoF Strategi i portföljen till 50%. Monetar ägs av Capinordic, och inte nog med att dom tar mest av alla på marknaden, dom ska dessutom ha förvaltningsavgift på sin egen fond!!! samtidigt står det i mejlet från dom:

"Monetar väljer aktivt fonder åt kunden, bevakar, gör riskbedömningar och väljer ut de bästa fonderna i varje kategori. Monetar har inga egna fonder utan väljer oberoende bland hela PPM:s utbud av fonder."

Oberoende? bästa fonder? jag gick in och kollade på morningstar om fonden, och den har missat sitt index rejält under den korta period den funnits. så jävla oseriöst, jag känner mig sjukt lurad och kommer aldrig att ha något med dom att göra. '

Jag har hoppat på en annan förvaltare istället, som bara tar betalt om dom levererar ett resultat bättre en premiesparfonden.

Anonym sa...

Vilken tur du Henke att du är riktigt dumsmart. Monetar har haft sedan start så _värdelös_ avkastning att de sedan start fortfarande ligger _UNDER_ 7:e AP-fonden (den fond som alla jag-bryr-mig-inte-alls-ett-dugg-personer automatiskt hamnar på _GRATIS_). Nu är ju 7:e AP ett sämre av två val. Ta tag i din pension och sluta vara så nonchalant.

Anonym sa...

Blev även jag uppringd av Monetar för 5min sedan, fick höra ett jätteskryt om varför jag skulle välja dem för "bara" 575kr/år.
Efter att ha sökt runt lite och läst om dem på nätet så förvaltar jag själv min pension.
Jag "gamblar" hellre bort pengarna själv än att låta dem göra det...

Anonym sa...

jo tack visst har man lärt sig om ett och annat när det gäller monetar. har en släkting som är handikappad och inte förstår sig på så mycket, dom har haft honom som "kund" i 2-3 år och tagit betalt. men efter lite sökningar så visar det sig att min släkting har inget ppm-konto då han är sjuk. så vad är det ni igentligen har bytt åt honom i ppm. och vad har ni tagit betalt för? nej! ni har lurat en handikappad!

Anonym sa...

Jag tänkte bara ge lite korrekt information angående Monetar. När det gäller resultatet så är premiepensionen ett långsiktigt sparande och resultatet bör bedömas först på längre sikt, det är ju den dagen du går i pension som du ska ha fått valuta för tjänsten. Under 2008 gick Monetar dessutom 13 procent bättre än Premiesparfonden och 12 procent bättre än snittspararen i PPM. Monetar har möjlighet att placera hela kapitalet i räntefonder vid en krissituation medan Sjunde AP-fonden (Premiesparfonden)alltid har ca 90 procent av pengarna investerade i aktiefonder.

När det kommer till Monetars egen fond så CapiNordic FoF, så är det enbart ett verktyg företaget använder sig av för att komma runt problemet med att det tar så lång tid att utföra fondbyten inom PPM. Fonden förvaltas av bolagets egna förvaltare och med hjälp av den kan man välja bland alla fonder i PPM:s utbud, samt utanför det. Med hjälp av den kan man förvalta mer aktivt då man kan utföra byten över dagen. Inom fonden väljer däremot företaget inte sina egna fonder.

Anonym sa...

Tänk på att 7:e ap backade med över 36 % minus förra året, alltså har Monetar samanlagt sen start gått bättre.. Lär er om fond världen innan ni smutskastar. Dom har även ca 9 av 10 som förlänger varje år... Och en strategifond är bara ett hjälp medel för att snabbt kunna rädda våra pengar i stället för att det ska ta 3-8 dagar innan fondhandeln är klar....

Sen du som pratar om Person nr, ett person nr är en offentlig handling och kan alltid lämnas över telefon, ringer du skatteverket så kan du få vems som helst person nr..

Sen pratas det oxå om att Monetar är dyrast, ja men vilket företag erbjuder ett gratis efterlevande skydd, som vi annars inte kan ansöka om förens vi är fyllda 61 år.. Så att gå med i Monetar ser jag bara till det posetiva, har själv tjänsten och är väligt nöjd

Anonym sa...

Känns som det är ekner84@hotmail.com som skrev det sista inlägget. Är ingen privatperson som skriver så exakta siffror om ett bolag man bara är kund hos. Att stavfelen och sär skriv ningarna är lika tyder på att jag har rätt. Blir bara fel när anställda ska berömma sitt eget företag. Statestik kan man få att se till hur man vill...

Anonym sa...

Nu har jag suttit och läst igenom alla kommentarer. Jag måste ju säga att jag blir bekymrad över folks okunskap. Både över PPM, men sen att man smutskastar och tror sig veta saker utan att man tar reda på fakta först.
Bara som det där med personnr., det är en ofentlighandling, du kan till och med söka det på internet idag utan problem och för en mindre summa kan du få fram civilstånd osv.
Men tillbaka till ämnet, om man har funderingar eller frågor så tycker jag att man ska ta reda på fakta innan man smutskastar någon.

Sen vill jag bara understryka att det är viktigt att man tar tag i sin pension vare sig man gör det själv eller om man har hjälp med det. Jag vill inte betala mulltum i skatt bara för att svenska folket är okunninga och lata och inte orkar göra någonting åt saken!

//Den opartiske

Anonym sa...

Monetars bästa portfölj hade en avkastning på 15 % 2009. 7ap fonden hade 35%. De glömde ni nämna. Monetar helt seriöst helt värdelösa. Jag följer börsen varje dag och är en aktiv DI läsare och har handlat med aktier och fonder i väldigt många år. Jag skulle aldrig anlita ett förvaltnings bolag eftersom jag är duktig själv. Men för doms om inte har intresset skulle jag rekommendera Solidar Fondservice eller Naventi. 2 bolag med bra avkastning.

Mvh Jörgen Hertz