lördag 23 juni 2007

Då var midsommar avklarat

Uppvaknad och utslöad efter gårdagens midsommarfestligheter ska det väl avläggas nån slags rapport eller så antar jag. För min del började gårdagen med att vakna upp rätt sent på eftermiddagen, runt 10.30 eller däromkring. Efter det var det lite slöande innan det var dags att påbörja en del förberedelser till dagens aktiviteter.

Det var ju sagt att midsommarfirandet skulle börjas någonstans mellan 13.00-14.00. Alltså inte nån exakt tid för folk att passa utan de kunde dyka upp när det bäst passade, men senast två om man inte ville missa sillen. I alla fall, innan folk började dyka upp så behövdes gräsmattan klippas, bord och stolar plockas fram och lite sånt. Det gick någotsånär smärtfritt. Gräsklipparen fastnade under hamocken så den välte över gräsklipparen, men annars klarade jag mig utan missöden. Var lite orolig att bensinen i den skulle ta slut innan jag hunnit med att klippa allt också. Den puttrade dock på ända tills allt utom baksidan av huset var klippt. Sen la den av, vilket inte gjorde så mycket då baksidan inte är nånstans man är, och inte mycket till gräs kan man väl prata om där heller.

Efter dessa förberedelser var det dags att duscha och göra sig i ordning för att invänta inkommande folk, som började ramla in en efter en. Runt 14.00 var det dags att äta för första gången för dagen. Sill, färskpotatis och nubbe till det. Som vanligt hade det uppstått en liten missberäkning i hur mycket sill som skulle gå åt. För 2 somrar sen hade jag sill-lunch på jobbet i två veckor efter midsommar och som det ser ut nu kommer årets överblivna sill att räcka minst lika länge.

Efter sillätandet var det dags för lite blandade diskussioner om allt mellan himmel och jord, lite kubbspel också som gick mindre bra för mitt lag. Nån hittade på att det skulle spelas tjejer mot killar, men med den ändringen att tjejerna värvade Fredrik till sitt lag. Om det berodde på värvningen eller på något annat vet jag inte, men vårt lag blev utklassade i två raka matcher.

Dagen fortsatte sen i liknande aktiviteter tills kvällen kom och grillen tändes. Då var det nämligen återigen dags för utfodring. För min del handlade det om grillad filé och potatissallad. Gott var det och sådär lite för mätt blev man. Nånstans häremellan och framöver under kvällen ramlade det in lite fler folk med jämna mellanrum.

Efter grillningen spelades det lite mer kubb, genomfördes allmänt umgänge, genomfördes allmän tuppkamsrakning på de som ville se punkiga ut och allt möjligt annat. I och med att klockan ökade i tid började folk ramla hemmåt igen och frammåt midnatt var det mer eller mindre tomt igen, med undantag på några få som satt kvar. Trevligt var det i alla fall.

Under lite allmänt upplockande och ihoprensande av saker så upptäcktes att det fanns 1 flitastek kvarglömd, som jag tror mig ha lokaliserat innehavaren av till familjen Jansson-Sundström. I kylskåpet finns också diverse kvarlämnade drycker som jag har mindre koll på upphovsmännen till. Dessa återfås mot beskrivning, eller rättare sagt tala om vad ni borde ha där så letar jag och ser efter om sånt finns kvar. Har inte full koll på vad som finns där för tillfället.

Lovade redan igår att bilder skulle publiceras i bloggen när jag vaknat till liv idag, något som inte helt kommer att hållas. Bilder finns, runt ett 70-tal i kameran, men för att få över dessa till datorn så måste datorer kopplas om så skrivaren blir inkopplad (det är där minneskortsläsaren sitter), och eftersom jag känner mig lag så får dessa bilder vänta lite grann. Ungefär fram tills dess jag orkar flytta om datorer närmare bestämmt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Många tack till dig och Mia för en mycket lyckad midsommarfest. Jag hade det ruskigt trevligt (förutom den där sista kubbmatchen som fick en plågsamt snabb vändning). Ni är helt klart inbjudna när jag får ändan ur vagnen och har försenad inflyttningsfest här i casá del Fredriko.

Ska bli kul att se bilder när de kommer!