onsdag 6 juni 2007

Vem firar nationaldagen?

Idag är det 6 juni, eller Sveriges nationaldag om man så vill. Själv har jag aldrig haft anledning att fira denna dag. En sak jag säkert delar med många andra. Nationaldagen har i stort sett inte firats alls i Sverige genom åren, så för att få igång nåt slags firande gjordes den om till röd dag i almanackan för ett par år sen. Ungefär som nån slags konstgjord andning för att legitimera att vi faktiskt fortfarande ska ha vår nationaldag just idag.

antogs av Tänker man efter varför det blev just idag vi skulle ha nationaldag kommer man väl inte direkt närmare några firandekänslor eller så. Den nuvarande regeringsformen och riksdagsordningen antogs av riksdagen första gången den 6 juni 1973.

Yäääy, visst låter det roligt och nåt som borde firas (<--ironisk kommentar)

Så vill vi ha en nationaldag värd att firas, byt dag. Lägg den på midsommar eller nåt. Då kan ju dom där nissarna i Rosenbad visa sina internationella kollegor att "jo men titta så duktiga vi är på att fira nationaldagen".

I väntan på det säger jag kort och gott. Ignorera och ta det som en dag vilken som hellst.

4 kommentarer:

Nico sa...

Jag har nog aldrig firat nationaldagen på riktigt.Alltså att typ ha fest och springa runt med flaggor och skrika, som norrmännen gör.Det känns som om Sverige bara har 6 juni som en nationaldag för att alla andra länder har en nationaldag att fira.Och Sverige vill inte vara sämre.

Jag visste inte ens varför vi firade nationaldagen föräns nu.

Daniel Sundström sa...

Det visste inte jag heller. Det enda firade som jag gjort är i skolan då vi alltid samlades vid flaggstången och sjöng nationalsången.

Jag tycker att Henkes idé om att flytta nationaldagen till midsommarafton är en utmärkt idé. Midsommar firar alla så det passar alldeles utmärkt.

Josefine sa...

Jag hade absolut ignorerat det om jag inte hade last detta inlagg, hade inte en tanke pa att det var nationaldagen idag. Men det kanske ar for att jag inte ar i Sverige...

Anonym sa...

Det finns ju fler anledningar att fira Sveriges nationaldag den 6:e juni.

Gustav Vasa valdes till kung den 6:e juni 1523. Och 1809 års regeringsform utfärdades den 6:e juni, men som senare ersattes av 1974 års regeringsform, som Henrik skriver. (Jag tror det var 1974 och inte 1973).

Men vilka av dessa händelser vi egentligen firar vet jag inte. Kanske allihop på en gång :)