söndag 10 juni 2007

Badpremiär, Kusin med tur och Filmkväll

Badpremiären

Igår var det dags för årets första dopp. Låter ju iskallt men det var det inte. Vattnet var uppmätt till 26 grader så var riktigt varmt och skönt där. Nu tror ju alla förstås att jag ljuger för så varma sjöar finns det inte i lilla Bollnäs så här tidigt på sommaren, och knappast ens senare heller för den delen, så det är väl kanske lika bra att jag erkänner. Det var inte en riktig badpremiär, eller på sätt och vis var det ju det. Badade i grannens pool och i den blir det snabbt varmt ju.

Kusin med tur

Efter badningen skulle jag skjutsa upp en påse kläder till min kusin som var på nån slags personalfest en bit utanför Bollnäs. Det hela slutade med att vi ändrade lite av hans planer och åkte hem till honom i Alfta istället. Väl där informerades jag om hans bror, som också är min kusin då, hade utvecklat sin poker-tur ännu mer. Han gick ju och vann nån onlineturnering för ett eller två år sen där första priset var 75.000 kr. Bara det är ju mer än vad vi dödliga vinner på en livstid. Nu hade samma pokerbolag haft nån turnering där de bjöd in folk som hade deltagit i turneringar de ordnat och gått bra i dessa. Han var en av de utvalda. Bara 10 st totalt i turneringen också dessutom och första pris nån slags 42 tums TV. Självklart gick han och vann den med.

Appropå folk med tur, när vi satt oss utanför honom ett tag innan jag skulle bege mig hemmåt kom hans granne förbi och pratade lite. Hon skulle hem och sova några timmar eftersom hon skulle bege sig mot sydligare breddgrader under natten. Inte så långt söderut som på en utlandssemester utan hem till hennes föräldrar. De hade nämligen vunnit på sånt där postkodslotteri så därför skulle massa släktingar samlas ihop för att komma ner och överraska sammtidigt som TV4 skulle vara där och filma det hela.

Filmkvällen

Sen när jag väl kom hem var det dags för lite filmkväll. Det började med att vi såg
Beck 21 - Den japanska shungamålningen

Enikvinna hittas skjuten påiett hotell i Stockholm.iMördaren har arrangerat kroppeniså att den föreställerien känd målning.

Martin Beckitar sig an falletimed hjälp av sinityske kollega Sperling somiär på tillfälligt besökii stan. Ganska snartihamnar man mitt iien förfalskningshärva där ettistort antal falska Chagalltavloriär i omlopp, någotiman inser har sambandimed mordet. Var kvinnaniinblandad och visste förimycket, eller var honien bricka i spelet?i

Becks team gör uppien plan för huride ska kunna luraimördaren, men det gåriinte planenligt och plötsligtibefinner de sig iimördarens händer.

En typisk film i Beck-serien kan väl sägas om den. Inte den bästa av dem och inte heller den sämsta. Så klart sevärd i brist på mästerverk.

Efter den stod det mellan att gå och lägga sig och sova eller se ytterligare en film. Det blev det senare alternativet och Mr Bean´s Holliday.

Enivanlig, regnig, eftermiddag iiEngland vinner Mr. Beaniförsta pris i enilokal tävling. Priset ärien videokamera och enisemestervecka i Cannes, mittiunder den hektiska filmfestivalen.iDet är upptakten tillien ny sanslös komediimed Rowan Atkinson somiden klassiske Mr. Bean.

Den filmen får man nog säga har fått orättvist bra kritik, och var inte alls så bra som man hade tänkt sig. Visst fanns det vissa komiska inslag men jag har åtminstone högre krav på Rowan Atkinson än så här.

Inga kommentarer: