söndag 10 juni 2007

Vargen kommer

Kommer ni ihåg den där gamla sagan man hörde som barn? Den om pojken som vill skrämmas och ropar "vargen kommer" med jämna mellanrum. Alla blir rädda och springer, men när tiden går och han ropar samma "vargen kommer" så slutar folket till slut att lyssna på honom. Det hela slutar med att den dag vargen verkligen kommer och han då ropar, så finns det inte en enda som fortfarande lyssnar på honom. Alla "vet" nu att det bara är ett sätt för pojken att försöka vara rolig.

När jag idag läser Aftonbladet på nätet så inser jag att jag under tiden jag läser en artikel om min hemkommun, egentligen läser en del av samma saga igen. Den här gången uppträder vargen i form av "sexistisk reklam". Hälsingehambon har nämligen tagit fram en reklamaffisch som Johan Kock, kulturintendent på Bollnäs kommun inte kan annat än anse vara sexistisk. Därför gör han som pojken i sagan och ropar "vargen kommer". Han ropar så högt att för att inte vara så där "kontroversiella" så tvingas man sätta en stämpel på affischen som talar om att motivet härstammar från en gammal folksaga.

Skillnaden mellan den gamla sagan och den nya versionen med Johan Kock är att i originalversionen så ropar pojken att vargen kommer eftersom han vill få sig ett skratt åt alla de som tror honom och får panik. Johan Kock får vi hoppas gör detsamma eftersom han enbart gör ett försök att vara politiskt korrekt. Vad han inte kommer ihåg från den gamla sagan, är att vargen kom faktiskt och när den väl kom så var det inte längre någon som lyssnade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hihi! Det var en intressant reflektion! :-)