onsdag 13 juni 2007

Teknikens under

Vad gör man när datorn slutar hitta internetuppkoppling samtidigt som man suttit och skrivit ett inlägg i bloggen, och ska till att klicka på publish för att avsluta det helt och hållet?

Självklart om man är smart så klipp och klistrar man in texten i ett word-dokument och fixar det när internet fungerar igen, men så långt tänkte inte jag. Istället provar jag att starta om datorn.

När inte det funkar så startar jag om modem och router, lika dött ändå.

Ringer Telias telefonsvararsupport för att höra efter om det finns nån störning i mitt område, vilket de inte gör. Efter en del knapptryckande på telefonen kommer jag i alla fall fram till en riktig människa som inte är inspelad. Denna människa börjar prata om lampor som ska lysa på modemet, lampor som inte ens existerar på mitt modem. Sen är det kablar som ska flyttas om för att sen flyttas tillbaka och andra lampor som nu finns men inte lyser.

Till slut får jag som förslag att gå och prova modemet hos nån granne. Funkar det inte då så är det bara att skaffa ett nytt. Jaha tänkte jag, lika bra att börja kolla upp priser på sånt där då.

Avslutar samtalet och bara för att jag ändå höll på så startade jag om Router och Modem ännu en gång (tror det var inne på fjärde gången nu). Och helt plötsligt fungerar allt som det ska igen.

Skulle inte förvåna mig om Telia hittade nåt fel dom hade gjort men inte ville erkänna medans jag pratade med dem, så när vi pratat färdigt åtgärdat det snabbt och hoppas att jag inte skulle förstå... men Telia, jag är er på spåren.

1 kommentar:

Daniel Sundström sa...

Jag ringde Telia en gång jag med när internet krånglade. Medan jag väntar på att en riktig människa skall svara i den andra änden, efter massvis med knapptryckningar givetvis, så börjar internet fungera. När personen i andra änden svarar så kan jag inte säga "det var inget, det fungerar nu" utan jag spelar med och låtsas som att jag fortfarande har problem. Killen ger mig ett förslag på vad jag kan göra för att lösa det, jag låtsas prova och säger "ja, NU är det igång igen! Tack, hej!".