lördag 16 juni 2007

Du är den musik du växer upp med. - Del 1. Ni är lurade allihopa.

Nej som tur är överdrev jag lite i rubriken. Ni är inte alla lurade, men de flesta av er är det säkert. I bakgrunden till mitt skrivande här har jag just nu Radio Rix på. De som har sloganen "Bäst musik just nu". Det skulle självklart kunna vara nästan vilken annan radiokanal som hellst. Det där med bäst musik just nu vet jag inte var dom gömt. Inte sänder dom då ut den i radioetern i alla fall.

Jag tänkte här och nu lansera min nya tes, och därför tala om varför "dagens ungdom" kommer att gå en misslyckad framtid till mötes om de inte snart inser sina misstag och får ordning på sina liv. Nej jag ska inte prata om alkohol eller drogproblem, våldsfilmer eller våldsamma tv-spel som allt skylls på nu för tiden. Det hela handlar om musikaliska problem. För ett antal år sedan när man skulle få folk att äta mer nyttigt gick det nån slags reklam med sloganen "Du är vad du äter". Den stämmer inte alls, inte ens lite grann. Min tes som jag lanserar nu lyder istället "Du är den musik du växer upp med".

Den mesta musik som görs idag har som utgångspunkt att vara "Radio Rix-vänlig". En skiva ska innehålla en eller två låtar som stämmer in på det epitetet, sen fyller man ut skivan med 8-9 slumpmässigt utvalda skräplåtar för att sen sälja skivorna för minst den dubbla kostnaden av vad man borde.

Det behövs nog en liten förklaring till vad det där med "Radio Rix-vänliga" låtar är för något också, annars finns risken att jag missuppfattas med att mena att det handlar om 1-2 bra låtar och sen utfyllt med skräp. Hade det varit så, då hade det varit en förbättring med hur det ser ut idag. Nej Radio Rix-vänliga låtar är såna där lagon intetsägande låtar som ändå är tillräckligt trallvänliga för att du inte ska bry dig om att gå fram och byta till en annan kanal på radion.

Dessa radiokanaler finansierar sin verksamhet på att sälja reklamutrymme. Skivbolagen tjänar pengar på att deras låtar spelas i dessa radiokanaler för då springer de lättlurade till affären och köper skivan de finns på. En ond cirkel alltså.

De två senaste låtarna på Radio Rix i bakgrunden har nu varit först en sån där "titta jag kan dansa och mima till mina egna låtar"-artist med nån låt som är alldeles för tråkig för att jag ens ska lägga på minnet vem det är. Efter den kom det en sån där gammal deltagare från Idol på tv4. Alltså en som gör sig "känd" på att rätt ok tolka andras låtar. När denna artist gjort sig känd så anlitar skivbolaget nån nisse som kan skriva såna där Radio Rix-vänliga låtar åt dem.

Sen till råga på allt så har skivbolagen mage att så ofta de kan ta fram försäljningssiffror gå ut i pressen och gnälla på den minskade försäljningn. Ja inte bara sån där "det är synd om mig"-gnäll utan självklart ger man sig på ett försök att analysera varför det är så också. "Allt är piratebay´s fel, hade det inte varit fördem så hade vi sålt ofantliga mängder" sägs det. Sen kommer tunnelseendet och hörselskydden fram. För några sanningar att det är alla de där lättlurade man fått att köpa skivan. Vi andra låter bli inte för att den går att ladda ner från internet utan för att innehållet på den är rent skit som man försöker sälja till överpriser.

Så ja du är inte bara lättlurad, du är grundlurad också. I alla fall om du tillhör dem som när du ska lyssna på musik väljer att knäppa på Radio Rix eller nån liknande kanal, för där spelar dom ju så bra musik. Eller du som laddar hem musiken de spelar där. Eller du som springer ner till affären och köper densamma. Eller nej springer du ner och köper den så är du änn mer lurad, för då hjälper du till att hålla bollen rullande och vi kommer att fortsätta att överösas med samma skit om och om igen.

Inga kommentarer: