fredag 15 juni 2007

Teaterbesök

Nu har jag allt varit kulturell av mig och besökt Bollnäs Teaterverkstad för att se Kanilinis uppsättning av egen-skrivna pjäsen "En kaffe, tack". Var rätt länge sen jag gjorde något som kan liknas med ett teaterbesök innan i går. Kommer jag ihåg det rätt så har jag inte sett något sen jag gick på gymnasiet och alla elever eller om det vara alla som gick något särskillt program blev beordrade att gå och se Dostojevskij´s Idioten uppsatt av nån turnerande gren av Statsteatern, eller om det var länsteatern men minnet säger mig att det snarare var statsteatern. Bra var det då i alla fall.

Det var självklart en del andra förutsättningar om jag jämför "En Kaffe, Tack" med "Idioten"

  • I en kaffe, tack känner jag flera av skådespelarna privat utanför deras teater, medans i Idioten var det inte en enda jag sett innan och förmodligen inte heller efter.
  • En Kaffe, tack är en komisk pjäs medan Idioten är allt annat än just komisk.
  • I En kaffe, tack serverades Kaffe- och Kakbuffé i pausen. Till Idioten serverades inget alls.
Ja det finns säkert mer eller mindre andra självklara skillnader också, så som att skådespelarna i Idioten är professionella i den mening att de mer eller mindre lever på sitt skådespelande. En Kaffe, tack-skådespelarna har sitt teaterengagemang som fritidssysselsättning.

Jag har ju redan skrivit att "Idioten" var en riktigt bra uppsättning, men inte så mycket än om "En Kaffe, tack", så hur var den egentligen. Kort sammanfattat, det var en riktigt bra och underhållande föreställning. Imponerande skådespelarinsatser (Här kan jag ju i flera fall jämföra med hur personerna spelar sig själv i verkligheten). Imponerande arbete med att få ihop ett egetskrivet manus till det hela också.

Så alla ni som inte var där och såg föreställningen igår och råkar befinna er i närheten av Bollnäs idag eller imorgon, se till att gå och se den. Jag kommer förmodligen att göra en repris från igår och gå igen idag. Mia var i sovande form igår efter att ha klivit av ett 24 timmars arbetspass så henne fick jag inte med igår.

Jag borde säkert också avslöja vad "En Kaffe, tack" handlar om, men det tänker jag inte göra. Istället så citerar jag baksidan av "matchprogrammet", där de sammanfattat det hela så fint själv.

I det lilla samhället Björnbo finns ett café. Det är där alla i byn samlas för att ta sig en kopp kaffe och en bakelse, för att sedan ge sig ut i vardagen och ta tag i vad dagen till ära har att erbjuda. Det är där som nya relationer bildas och gamla relationer förnyas, allt i en mix av koffein, socker, mjöl och tillsatser. Ortsborna trivs på caféet, för det är precis så där hemtrevligt som ett café från 1940-talet skall vara.

Men så en dag händer något som hotar att förstöra det idylliska caféet. Ett mystiskt brev kommer med posten och en person kommer med ett hotfullt meddelande. Samtidigt uppdagas en skandal och byns enda polis upprörs över ett lustigt innehåll i en bulle han fått, men lyckas ändå skrämma slag på en nyinflyttad storstadsunge vars fostermor oroar sig över om hon fått med sig alla pillren hemifrån, en man misslyckas ständigt med att förklara sin kärlek för en kvinna....

Inga kommentarer: