söndag 17 juni 2007

Du är den musik du växer upp med. - Del 2 Hur började jag bli den jag är?

Om min teori av att du är den musik du växer upp med ska stämma så måste jag ju på nåt sätt få fram vilken musik jag själv vuxit upp med. Jag skulle säkert kunna skriva ett långt inlägg och lista vad jag lyssnat på genom åren och allt möjligt sånt, men för tillfället ser jag mest bara sängen framför mig då jag måste upp tidigt imorgon bitti.

Jag tänkte i alla fall börja med nån slags inledning till hur all började för mig. Alltså den första inhandlade skivan, eller som det var för min del här. Det första inköpta kasettbandet med musik (det var ju på stenåldern det utspelade sig och då köpte folk faktiskt fortfarande musik på kasettband)

Året var i alla fall 1988 så jag borde ha gått i fjärde eller femte klass i skolan. Inser redan nu att jag säkert ljuger om att det var den först inköpta, men åtminstone den första jag kommer ihåg att jag inhandlade var det i alla fall.

Artist: Talk of the Town
Titel: Free Like an Eagle

bästa låten var självklart titelspåret Free Like an Eagle. Letade lite snabbt på youtube och yes, musikvideon fanns där. Huruvida den fortfarande var lika bra som back in the 80s låter jag vara osagt. Nostalgi var det i alla fall att höra den igen efter en massa år. Kanske skulle bege mig hem till fader och leta ifall den fortfarande finns kvar.

just det ja, eftersom den fanns på youtube, så måste jag väl bjuda på ett smakprov därifrån också.

5 kommentarer:

Daniel Sundström sa...

Jag växte upp med Europe och John Norum, eftersom brorsan lyssnade på det (Norum var dessutom Europes gitarrist fram till 1986 (och även nu, efter återföreningen 2004)). Lite John Bon Jovi blev det också ('Slippery When Wet').

Så det är inte underligt att mina första inköpta album (på kassettband, som dig, hehe) blev Norums 'Face The Truth' och Bon Jovis 'Keep The Faith'. Båda från - och inköpta - 1992, om jag minns rätt. Precis som Genesis 'Live: The Way We Walk, Volume 1 - The Shorts'.

Där har du mina första inköp vad gäller musik.

Nico sa...

Jag har ingen aning om vad som var mitt första inköp, och så är jag ju inte så gammal heller vilket gör att den musik jag lyssnar på just nu tillhör det som jag växer upp med.

Men om jag ska gissa så tror jag att den första skivan som jag inhandlade för egen maskin var The Ark's We are the ark, och då kanske jag gick i trean, fyran.

Annars har jag ju lyssnat mycket på folkmusik och Thomas Ledin eftersom mina föräldrar spelade det i bilen.

Nu däremot så lyssnar jag på hårdrock, rock och metalband. T ex. Takida, Blindside och Three days grace.

Henke sa...

Daniel: Jo Europe var väl rätt samtidigt i tid som Talk of the Town. Lyssnade även på Europe då det begav sig också... och lite ShaBoom (stavade dom det så)... så gillar du Europe så borde du ju också gilla musikvideon jag länkade upp till inlägget.

Nico: Tidiga the Ark hade faktiskt en del riktigt bra låtar, så du gjorde nog ett bra köp där... sen hade du nog rätt blandad bilåkning. Folkmusik kan vara bra om det är rätt sorts, med lite irländska inslag. Ledin är bara ond... sen ser jag att jag nog måste lyssna in mig på nyare hårdrock eftersom jag inte kände igen dina 3 exempel annat än Takida (och då bara till namnet)

Nico sa...

Vad kul att du gillar irländskt, då får du gärna komma hem till mig på torsdag kl.19.00. Då är det nämligen en konsert med irländks folkmusik; och så finns det öl, om man är sugen.

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.