onsdag 11 juli 2007

Monetar Pensionsförvaltning på krigsstigen - Del 2

Den 8 Juni skrev jag ett blogginlägg som jag valde att döpa till "Monetar Pensionsförvaltning på krigsstigen". Då hade dom ringt mig 3 gånger på 2 veckor för att få leka aktiemäklare med mina pensionspengar. Efter att jag talade om för den tredje som ringde att jag faktiskt inte ville ha samma samtal igen som jag redan haft 2 gånger de senaste 2 veckorna har det nu faktiskt gått över en månad utan att de ringt en endaste gång.

Det är där man lätt kan ge upp och tro att man vunnit matchen, men så är inte fallet. De har helt enkelt bytt taktik. Istället för att ringa mig så har de istället hittat min blogg, och då just det inlägg jag skrev om deras tre samtal på två veckor. Där lämnar de kommentarer om hur bra Monetar Pensionsförvaltning är.

Det började redan den 14 Juni, då någon Alexander Ekner som jobbar som telefonförsäljare för dem skrev en första kommentar

hej nej tyvär kommer du inte slippa oss.....
lr jo då råkar vara så att jag jobbar åt monetar
frågan om du vann lr inte ja du
tog du möjligheten så van du om du bara har låtigt ditt ppm konto vara så förlora du // alexander ekner
btw det är inte slumpvalda namn utan våra riktiga namn

Jag reagerade väl inte särskillt på det just då. Det var väl nån av deras telefonförsäljare som hade tråkigt och satte sig för att surfa runt på nätet och valde att söka på det företag han jobbar åt. Efter det hände inte mycket heller fram tills den 5 Juli då nån Glenn också blivit uppringt och valt att surfa runt för att se vad folk tycker om företaget i fråga.

Men nu så har det hänt igen. Den här gången är det Madeleine som 9 juli skriver inlägg. Hon jobbar också åt Monetar Pensionsförvaltning, så när jag inte ville prata med dem i telefon så väljer hon att smyga in på bloggen och tala om hur bra de är.

Hej!
Jag förstår om man blir less på oss när vi ringer flera gånger men vi vill ju ha ordning på era PPM pengar, om ni kollar hemsidan så ser ni också resultat där. Sen finns det naturligtvis företag som inte är seriösa och därav får vi ett dåligt rykte också men just därför har vi en 3 mån garanti, så är man inte nöjd med oss efter 3 mån så får man årsavgiften tillbaka.
Vi är inte till för dom som håller koll på detta själv utan vi hjälper dom som inte är intresserad av aktier & fonder, kanske ej har tiden för det eller tycker det är krångligt.


Vilka slutsatser ska man dra av det här. Är det ytterliggare en uttråkad Monetarare som surfar runt och söker på företagets namn, eller är det en utarbetad strategi att surfa runt på nätet och leta ställen där man kan gå i försvar/debattera och samtidigt passa på att ge lite smygreklam?

Kanske vore nåt för Sifo skicka nån nisse som slumpar runt sig på olika bloggar och låt blogginnehavaren sätta ut siffror på en skala mellan 1-10 om hur väl påståenden stämmer eller vad nu undersökningen handlar om den gången.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är bra att du tar upp oss, för det är ju inte vi som gör reklam det är ju du som gör det åt oss =)
Sen är det självklart roligt att se vad folk tycker om oss, för dom som tycker något negativt har aldrig provat tjänsten oftast. Så jag tycker det bara är spännande och se vad folk tycker om oss, och tro det eller ej så är det mesta possitivt.
Sen är väl en blogg till för att man ska få säga sina åsikter och sen få kommentar på dom eller har jag missat det konceptet?

Fint att du fick med min åsikt om det också =)

Ha en bra sommar iallafall =)

Daniel Sundström sa...

Madeleine: Henrik kanske gör reklam för er genom att nämna ert företags namn, men frågan är om den reklamen han gör är till er fördel. Det är något att fundera på, tycker jag.

Anonym sa...

Jag tycker absolut att det är bra att han nämner oss, kritik är bra även negativ kritik naturligtvis, för om man inte får höra det dåliga så vet man ju inte vad man ska förbättra eller hur?
Det är också därför som jag söker runt lite om Monetar för det är kul att se vad folk tycker om oss.
Alla har rätt till en egen åsikt.
Ha det bra!

Henke sa...

Har väl egentligen inte tagit ställning till om Monetar Pensionsförvaltning är bra eller inte, mest bara förundrad hur repressentanter för företaget lyckas hitta in här på min lilla blogg med ytterst liten läskrets.

Daniel Sundström sa...

Jag misstänker att personalen på Monetar inte har så mycket att göra eftersom de ägnar så mycket tid åt att söka på sitt eget företag på Internet.

Madeleine: Visst, han nämner er vilket medför att folk känner till er. Men om du frågar mig så blir jag mer tveksam inställd till er genom vad jag hör än tvärtom. Så jag tror inte att att Henriks "reklam" är till er fördel alls. För all publicitet - även negativ - är faktiskt inte bra.

Anonym sa...

Se Sveriges Radios avslöjande reportage om Monetar, "Pensionssparare lockas med falska uppgifter" (finns på SR:s nätsida i såväl skrift som ljudfil).

Tomas sa...

Det enda positiva med Monetar för min del är att jag fått upp intresset för ppm efter att ha haft Monetar som förvaltare mellan nov. 2005 och jan. 2007. Jag hade redan betalt årsavgiften för 2006 när jag från flera håll (min bank, en ekonomi ansvarig för en kommun mfl.) fick klart för mej att deras (min) utveckling på fonderna gått sämre än i stort sett allt annat. Monetar hittade något "värdsindex" med lämpligt tidsintervall någonstans som dom lyckades slå och skröt med för att hålla oss "soffliggare" lugna. Nu sköter jag själv min ppm via avanza (gratis) och har som novis lyckats med en ca: 30% ökning under ett turbulent 2007. Även Avanza har en tjänst där dom sköter om kunders ppm mot en avgift motsvarande Monetars. Men även Avanza har haft en dålig utveckling under 2007 så min uppfattning är att man med bara en gnutta engagemang lyckas bättre än många fondförvaltare. Detta med att följa och byta fonder blir faktiskt efter ett tag ett nöje som man inte ska låta någon annan få förstöra:-). Kryddar man sedan med några kronors fondsparande eller liknande så finns det flera orsaker till att "dagligen" lägga någon minut eller två på att kolla sin utveckling via nätet. Ha det gött...

Anonym sa...

Madeleine: Hade inte hört talas om er innan, men efter att ha läst om både telefon- och bloggterror vet jag vilket företag jag definitivt INTE kommer att anlita. Stalking är oseriöst...