tisdag 31 juli 2007

Boktipset - Brev till samhället

I våras satt jag och bläddrade mellan TV-kanaler i pausen på nån slutspelsmatch i elitseriehockeyn. Hamnade då framför nån slags dokumentär där man skulle visa på vem Eric Ericsson var och vad som hände sen.

Eric Ericsson hade i alla fall suttit och skrivit brev. Massor av brev till diverse företag och myndigheter och sen samlat på sig svaren han fick. Lite av såna där gamla klassiska busringningar fast i brevform. Det hela slutade då med att jag fastnade framför det programmet då och lät bli att knäppa över till hockeyn igen.


Efter det så har jag rätt länge tänkt att jag borde leta upp boken han gjorde av sina brev och de svar han fick, men det har aldrig riktigt blivit av. Inte förrän nu. Mia hade slut på böcker hon ville läsa så hon skulle beställa 3 nya från Bokus och frågade om det var nånting jag skulle ha därifrån när hon ändå beställde. "Ja brev till samhället av Eric Ericsson" svarade jag glatt. Nu skulle jag minsan äntligen få läsa den och se om den var lika komisk som jag hade tänkt mig.

Idag kom i alla fall boken fram och efter jobbet började jag läsa i den. Det är ju inte så mycket text på varje sida, utan mer så att ett uppslag består av hans brev på sidan till vänster och det svar han fick på sidan till höger. Så på mindre än en timme hade jag läst ut hela boken.

Var då boken värd de 44 kronor jag fick betala för den? Ja helt klart. Många komiska brev och man kunde inte riktigt låta bli at skratta åt hans fantasi i brevskrivandet, även om vissa ämnen återkom en del, men till andra företag och med andra svar. Eftersom jag är uppvuxen i Alfta (liten by utanför Bollnäs) så var det extra roligt att se att två av breven var skrivna till Handelsbanken i Alfta. Så för att bjuda på lite exempel om hur det kan låta i boken så tänkte jag citera ett av breven till Handelsbanken där hemma i Alfta.

Hej

Mitt namn är Eric Ericsson och jag är konstnärlig ledare av en militant kommunistisk organisation vid namn De Rödas Fingrar. Vi kämpar för ett nytt Sovjetunionen som sträcker sig över hela världen utom Syd Amerika. Mitt jobb som konstnärlig ledare är att sprida vårat budskap genom bild. Jag har målat en rad oljemålningar med olika politiska motiv. Den 13 december så kommer jag förbi ert kontor för att ställa ut tavlorna. Alla tavlorna är till salu och dem kommer att kosta från 1000 kronor till 3600 kronor. Om man köper alla så får man en gratis. Under visningen så kommer Det Rödas Fingrar att bjuda på en sovjetisk dans. Om ni inte är på plats den 13 december så måste ni höra av er omgående så vi kan boka av allt.

Vi ses

Eric Ericsson
Mailbox 344
111 73 Stockholm

Eftersom Haldelsbanken i Alfta tyckte det där lät spännande så svarade man självklart med ett brev som såg ut som följande.

Vi har ej möjlighet att medverka till detta.
Med vänlig hälsning

Handelsbanken
Alfta

Så spring till Bokus och beställ boken, eller nåt. Roliga skratt får ni i alla fall ut av det. Och 44 kronor som man får kasta ut för den är inte alls särskillt farligt.

Boken hittas för de intresserade här

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha! Ett gyllene stycke text det där.

"Om man köper alla får man en gratis" ... Oj oj oj :D