fredag 27 juni 2008

Är dina åsikter godkända lille vän?

Det har väl inte undgått någon att det i dagens Europa allt mindre spelar någon roll vem folket i diverse land bestämmer sig för att ha som ledare och lagstiftare. De får ändå allt mindre saker att säga till om när allt fler beslut regleras av hur EU vill att de ska styra.

Nu har i alla fall en av Jönsarna där nere i Bryssel fått för sig att det nog är bäst att vi tar kontroll över alla bloggar. Ja det sprids ju så mycket dynga och osanningar, och så kan vi inte ha det. Lösningen som Marianne Mikko (s) kommer fram till är att alla som ska Blogga måste göra det på ett sådant sätt att de lätt kan identifieras.

Alla ska registreras, se till att man har utgivningsbevis eller liknande för sin blogg, anonyma bloggar är av ondo så nu ska det också tydligt framgå vem som skriver på bloggen. Det var även tal om att det skulle införas en licensavgift för att ens få skriva bloggar.

Ja nu var ju det där Marianne Mikkos jönsverk och inte hela EU-parlamentet som tur är. Efter att det började granskas i media och på kritiska bloggar så ändrades inriktningar och Aftonbladet triumferar med att det inte heller i framtiden kommer att bli några avgifter för att få blogga.

Jaha, fiende till EU som jag i grunden är så litar jag inte riktigt på att dessa tankar nu är bortblåsta och allt är precis som vanligt igen, så då måste vi kolla upp vad man verkligen har sagt där nere.

Jo det stämmer att utskottet som behandlat frågan har sagt nej till att bloggar ska klassificeras (som det så fint heter), och det är väl bra eller?

Däremot har samma utskott sagt ja till att det minsann på bloggar ska finnas replikrätt på samma sätt som det idag finns i tidningar. Kort betyder det att om jag skriver något om en EU-jöns som exempelvis Marianne Mikko och hon tycker att det jag skriver inte stämmer överens med verkligheten så ska hon ha rätt att få en replik/rättelse i min blogg, och då inte som så att hon precis som hon redan idag kan med att svara mig ibland mina kommentarer, nej det syns alldeles för dåligt. Hon ska istället få rätten att få sin replik som ett helt eget inlägg.

Det där är ju något som också måste administreras på något sätt. Hur ska jag spåra vem det nu är som har den där anonyma bloggen jag vill få in en replik på? Ja ett steg för att få det hela att gå ihop lär ju bli att man helt enkelt registrerar alla bloggare så man kan hålla koll på vem som skriver och tycker vad.

Leker jag lite med paranoida drag kan man även se hela alltet som ett sätt för företag runt om Europa att mer eller mindre få möjlighet att gratis marknadsföra sig över Europa i bloggar. Det enda som krävs är ju att någon ger dem chansen att replikera ett inlägg nån bloggare skrivit...

Då var vi alltså tillbaka på ruta ett igen. Nu är i och för sig inget bestämt där nere, men om tillräckligt många EU-jönsar tycker som Mikko när frågan ska upp i parlamentet i september ja då kan det mycket väl bli verklighet av det hela.

2008 ser lite grann ut att bli en milstolpe i övervakarnas dagbok. Först får man igenom en lag här hemma i lilla Sverige som slår fast att de flesta nog kan tänkas vara terrorister och måste därför övervakas. Samtidigt i en annan del av europa börjar man planera hur man dels ska övervaka och samtidigt styra folks åsikter.

Inga kommentarer: