söndag 15 juni 2008

Barnteater med veganpropaganda

Gjorde ett besök på Bollnäs teaterverkstad igår för att se barnteater. Det som spelades upp var Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen. Jag är väl en av de få som inte har några minnen av någon Klas Klättermus från min barndom, så antingen har jag aldrig hört berättelsen/sett någon uppsättning av den eller liknande... eller så har jag helt enkelt glömt bort det helt och hållet.

Själva namnet kände jag ju dock igen, men hade ingen koll alls på handlingen. Kort kan man väl säga att den handlar om livet i Hackebackeskogen för Klas Klättermus och hans kompisar, där de små djuren har problem med elake Mikkel Räv, som spenderar sina dagar med att försöka äta dem, det blir ju ett problem som måste lösas.

Något jag uppmärksammade, som barnen föreställningen var riktad mot förmodligen inte reagerade alls på (annat än undermedvetet), var att hela berättelsen egentligen är dold veganpropaganda.

Eftersom det uppstått ett problem i skogen i och med att räven äter andra djur så antas en lag om att ingen får äta andra djur, istället ska alla äta grönsaker och nötter eftersom det blir mycket roligare då. Barnen som ser föreställningen får dessutom lära sig Grönsaksätarvisan med verser som:

Den som bara vill ha kött
och äter sina vänner,
han blir så däst och lat och trött
och får så fula tänder.
Men
den som äter palsternackor
han går inte av för hackor,
det finns kraft i morotssaft
för den som håller stilen
han blir så snäll mot dem han känner,
han får så många goda vänner
och får väldigt fina tänder,
liksom krokodilen!


Nu tror jag ju inte att syftet med berättelsen är att barnen den dag de vuxit upp ska springa runt och elda scan-bilar, men ändå en intressant vinkling på det hela.

Nog om själva berättelsen nu och över till uppsättningen. De som satte upp föreställningen jag såg igår var teatergruppen Kanilini och som det brukar vara när de sätter upp något (åtminstone det jag sett med dem innan) så var det bra genomfört, och något alla föräldrar till barn i rätt åldersgrupp i Bollnäs borde ha tagit med sina barn för att se. Om någon nu missat att göra det så är det för sent, eftersom föreställningen igår var den sista.

2 kommentarer:

Nico sa...

Damn! Du märkte. Jag som tyckte vi lindade in det så fint i sången.

Anonym sa...

I denna värld som är full av köttpropaganda så tycker jag det är bra att någon propagerar för veganism, som faktiskt går ut på att inte finansiera lidande. därför tycker jag det är underligt att många verkar associera veganism med kriminalitet och våld, när veganer faktiskt inte skadar varken människor eller djur. Det som upprör är snarare att svensk köttindustri sponsrar livsmedelsverket och att arla får hänga upp reklam i skolorna som lurar föräldrar och barn att tro att man behöver mjölk för att ej få brist på kalcium. det de ej nämner är att köttätande försämrar förmågan att ta upp kalcium. Det vill de ej säga eftersom större delen av köttet vi äter kommer från deras mjölk-kor som enligt reklamerna lever så gulligt... i verkligheten ser det annorlunda ut. Nej, låt barn slippa köttätande, det är inte naturligt för barn att vilja äta djur, det är bara ett resultat av hjärntvätt från de som tjänar pengar på det. /Lisa