lördag 7 juni 2008

Bara timmar kvar - Tyskland tar hem det

Nu så handlar det bara om ett antal timmar innan det är dags för avspark i första matchen i årets EM i fotboll, så då tänkte jag mig på att göra en liten gissning om hur det hela kommer att sluta. Alltså inte bara dagens matcher utan hela turneringen i stort.





Grupp A


Här ska Tjeckien och Portugal gå vidare. Turkiet har i och för sig överraskat förr och för min del får de gärna göra det igen och knipa Portugals plats till slutspelet. Schweiz får nog vara glad över alla mål de lyckas göra, eller de poäng de kan tänkas få, något annat än en jumboplats i gruppen blir det inte.

Grupp B

Den här gruppen känns på förhand som den allra enklaste att förutse slutet på. Tyskland ska kunna gå igenom gruppspelet utan att ha tappat en enda poäng. Och även om de nu skulle göra det så kommer de att vinna gruppen. Med sig till kvartsfinalerna får de Kroatien. Polen och Österrike gör sedan upp om tredje plats i gruppen och här tror jag att hemmaplan kommer att avgöra för Österrikarna.

Grupp C

Om grupp B var den lättaste att förutse utgången av så kommer här den svåraste. 3 av lagen skulle i vilken annan turnering som hellst, om de spelade i olika grupper, vara självklara lag i kvartsfinalen. Därför börjar jag med att placera Rumänien på jumboplatsen. Vinner gruppen känns det lite grann som att Frankrike kommer att göra. Tätt efterföljda av Italien. Holland får vända hem och skylla på dålig lottning då man är bättre än andra lag som tog sig till kvartsfinal i "sämre" grupper.

Grupp D

Spanien ska inte vara allt för hotade när det gäller att ta hem gruppsegern här. Sen hoppas jag att det är Sverige man får med sig till kvarten, men det kan lika gärna vara Ryssland eller Grekerna som får följa med. Ska jag nu våga mig på en gissning så väljer jag att vara optimistisk och säger att Sverige kniper andra plats i gruppen. Grekland placerar sig på tredje platsen medan Ryssland tyvärr får nöja sig med bottenplaceringen.

Kvartsfinaler

Tjeckien - Kroatien
Tyskland - Portugal
Frankrike - Sverige
Spanien - Italien

Här tar det stopp för Tjeckien, Portugal, Sverige och Spanien. Spanien har förmodligen ett bättre lag än vad Italien har, och skulle kunna vinna hela turneringen om allt skulle stämma. Däremot har det under väldigt många år vilat en "förbannelse" över Spanien när det kommer till mästerskap. Man är alltid med i förhandssnacket, men när det väl gäller så åker man i kvarten.

Semifinaler

Tyskland - Kroatien
Frankrike - Italien

Nu börjar det bli svårare att förutse hur det kommer att gå. Tyskland besegrar Kroatien förhållandevis enkelt och kniper den ena finalplatsen. Frankrike-Italien blir en repris från den senaste VM-finalen. Den gången gick Italienarna segrande ur striden. Nu tror jag att Frankrike tar revansch, men inte förräns efter förlängning och kanske till och med straffar.

Final


Tyskland - Frankrike

Om Spanien har EM´s bästa lag sett till individnivå, så har nog tyskland den bästa lagmaskinen. Med denna lagmaskin jobbar man ner Frankrike och vinner finalen.

1 kommentar:

Joel Sundström sa...

Personligen tror jag att Holland kan överraska lite grann och knipa Italiens plats till slutspelet. Kollade in deras lag och deras trupp ser ruskigt bra ut (kolla in mittfältet!). Vore kul om Holländarna fick lyckas någon gång, och tar de sig väl vidare så kan de gå riktigt långt!