måndag 30 juni 2008

Konsten att driva kvällstidning på nätet

Nej bilden till trots så ska faktiskt det inte handla om fotboll nu. Jag ska inte triumfera att Zlatans mål var så mycket snyggare än alla andra i EM.

Istället tänkte jag tycka till lite om kvällstidningarna och hur de har varit tvingade att utveckla sig för att hänga med i dagens IT-samhälle.

I begynnelsen så räckte det med att samla på sig tillräckligt mycket text och bilder för att lagom till varje eftermiddag ha tillräckligt för att fylla ut en hel tidning. Vissa ytor slapp man leta innehåll till eftersom man sålt reklamplats för att täcka upp dessa.

Idag däremot så har varje kvälls-/dagstidning med självaktning självklart också en hemsida och då duger det inte längre att bara uppdatera en gång om dygnet med en massa nyheter. Nu ska nyheten finnas tillgänglig helst 5 minuter innan den utspelar sig. Sedan bör det också skrivas nya vinklar på samma nyhet med jämna mellanrum också, oavsett om det kommer fram något nytt.

När nu allt också finns tillgängligt på nätet så är det ju självklart färre som faktiskt letar sig ner till sin lokala tidningskiosk för att köpa en pappersupplaga av samma sak som denne kan läsa sig till på nätet utan att betala ett öre för det, annat än uppkopplingskostnader mot internet som ändå betalas oavsett om nyheterna läses eller inte.

Svaret där heter reklam. Tidningarnas hemsidor överöses med reklam som inte ska gå att missa. Först så är sidorna överbelamrade med reklam, helst så ska det vara minst lika mycket reklam som det finns nyheter. Tack skapare av popup-killers för att ni låter mig slippa den allra värsta formen av reklam som finns där. Den andra kan jag utan problem ignorera ändå.

När vi nu har en nyhetssida överbelamrad med nyheter, ickenyheter och reklam och har lockat folk att faktiskt leta sig dit för att läsa så måste vi självklart få läsarna att känna sig delaktiga. Hur löser man det?

Jo vi skapar omröstningar. Alla ska rösta och för enkelhetens skull ska det handla om väldigt enkla saker. Vann rätt låt? Ja eller Nej? Har sverige vunnit så vann faktiskt rätt låt och då kan vi skriva ännu fler nyheter om att svenska folket hejjar på sverige och att vi var bäst. Vinner nån annan så röstar vi nej och då kan vi skriva artiklar där vi anklagar östländer för att bara rösta på varandra. Att sedan Sverige och Norge ger varandra högsta poäng i samma tävlig gör vi antingen för att spela samma spel som de elaka länderna i öst... eller så har vi bara bättre smak än de har där borta.

Det gemensamma för när vi ska rösta i såna omröstningar är att majoriteten av oss faktiskt inte tänker längre än näsan räcker. Och inte många av oss har en näsa som letar sig utanför sveriges gränser. Därför vinner nästan aldrig rätt låt och därför tycker nästan hälften av alla som varit med att Zlatan faktiskt gjorde det finaste målet i hela EM.

Inga kommentarer: