lördag 1 september 2007

Friidrotts-VM : Måste jag heja på svenskarna bara för att jag är svensk?

Just nu pågår ju som sagt VM i friidrott långt borta i Japan. Det är lite synd tycker jag. Alltså inte att det är VM utan att det utspelas på sånt avstånd att tiderna för tävlingar krockar med antingen den tid jag sover eller den tid jag jobbar. Därför har jag inte sett många minuter alls av mästerskapet.

Däremot har jag ju i alla fall möjlighet att lyssna på det på radio när jag jobbar och läsa vad tidningar skriver om det och liknande så lite sådär på avstånd följer jag med i vad som händer ändå.

För en par dagar sen kom jag på mig själv med att hoppas att Stefan Holm inte skulle vinna höjdhoppet. Inte för att han är någon jag ogillar eller något sådant utan mest därför att han tävlade mot en Donald Thomas från Bahamas. För ett par år sedan hade Thomas aldrig ens hoppat höjdhopp alls och nu var han i VM final. Inte nog med det heller han gick och vann den i och med att han tog 2.35 i första försöket.

Den där Thomas i alla fall, han hade tidigare bestämt sig för att satsa stenhårt på att lyckas som basketspelare fram tills en dag han slog vad med en kompis om att han kunde hoppa över 2 meter i höjdhopp. Sagt och gjort letade han sig ner till höjdhoppsmattan och klarade 2 meter.

Efter det började han höja ribban och klarade upp till 2.10 Inte illa pinkat för en som tidigare i livet kastat bollar i nätkorgar och aldrig ens tänkt tanken på att hoppa höjdhopp.

Nu mindre än 2 år senare gick han och blev världsmästare och vår Svenske Stefan Holm fick nöja sig med en fjärdeplats och jag måste erkänna att jag på nåt sätt hade tyckt att det skulle ha varit tråkigare om det hade slutat tvärtom med Holm som etta och Thomas på en fjärdeplats utanför prispallen.

Inga kommentarer: