lördag 1 september 2007

Europe på Dalhalla

Igår blev det en tur till Rättvik och Dalhalla för att se Europe, ja dom spelar fortfarande. Måste väl erkänna att jag inte riktigt lyssnat på dem sen det begav sig under mitten av 80-talet.

Jag, Thomas, Daniel, Matte, Joel och Lina åkte i alla fall till Dalarnas land för att närvara och det ska väl erkännas att vissa av oss hade sett fram emot att se Europe lite mer än mig, men trevligt var det ändå. Daniel var en av dem med störst intresse och ville gärna ha med sig ett par minnen därifrån så det fick bli en ny keps och en ny T-shirt.

Här poserar Daniel med sina nya kläder

För min del var det första gången jag befann mig på Dalhalla och det ska erkännas att det var en rätt imponerande anläggning. Ett gammalt kalkbrott som man gjort om. Så i stort sett är det en stor grop i marken där man byggt en scen och placerat ut vatten runt om. Enda nackdelen med hur det hela var uppbyggt var väl att vattnet runt scenen gjorde att publiken hamnade lite för långt ifrån själva scenen, men å andra sidan är väl hela anläggningen mer anpassad till annan form av musik. Lite mer åt sån där finkulurell typ av musik, något som märktes ännu mer när man innan det hela började fick lyssna till en gubbe som hälsade välkommen och gick igenom såna där ordningsregler om att man under föreställningen skulle sitta ner och vara tysta. Själva arenan eller vad det ska kallas valde gubben där att kalla för salongen.



För att övergå till själva spelningen så genomfördes den helt ok. Jag som inte fölt Europe de senaste 20 åren eller så tyckte det var lite för mycket nya låtar, alltså sånt man inte kände till sen innan. En åsikt som åtminstone verkar delas av skribenten för Dalarnas tidningar som skriver "För lite nostalgi Europe".

Matte har lite bilder på sin blogg såg jag och dessutom har han låtlistan för kvällen.
Har han sammanställt den rakt ur minnet så är det rätt imponerande, så jag misstänker att han antingen på något dolt sätt noterat låt för låt eller hittat listan nånstans på nätet.

I alla fall om nån nu är intresserad av låtlistan så kommer den här, stulen rakt av från Matte:

Love is Not the Enemy
Always the Pretenders
Superstitious
Seven Doors Hotel
Let the Children Play
Time Has Come
The Getaway Plan
Bass Solo
Flames
Sign of the Times
Carrie
Open Your Heart
Scream of Anger
Forever Travelling
Guitar Solo
Girl from Lebanon
Start From the Dark
Yesterdays News
Rock the Night

Extranummer:
Gotta Have Faith
Cherokee
The final countdown

*Om man klickar på bilderna så blir de större och man slipper den "genomskinlighet" som finns där i bloggen.

2 kommentarer:

Daniel Sundström sa...

Vem är snyggingen med kepsen och t-shirten? Kan man få hans telefonnummer, personnummer, adress, skonummer, portkod och kalsonstorlek?

Henke sa...

Han sägs tyvärr vilja vara anonym så några detaljer kan inte lämnas ut