söndag 23 september 2007

Death Proof

Kände ett behov av lösgodis ikväll så åkte ner till hemköp och handlade lite precis innan de skulle stänga. Och ska man äta lösgodis så vill man ju gärna ha en film till det också.

Den här gången blev det i alla fall Quentin Tarrantinos del av Grindhouse-projektet han gjorde tillsammans med Robert Rodrigurz. Death Proof är den delen döpt till.

Kurt Russel spelar rollen som Stuntman Mike. En gammal avdankad stuntman som har som hobby att leta ut unga tjejer han kan stalka lite grann för att sedan mörda med hjälp av sin "death proof"-bil.

Handlingen är väl kanske inte något man egentligen ska gå in på när filmen ska beskrivas, den är egentligen inte ens viktig här. Vad det handlar om här är att Quentin lyckas leta fram en gammal utdöd filmgenre av våldsskräpfilmer som det producerades massor av på 70-talet och sen få filmen att samtidigt se ut att vara en film som skulle ha kunnat komma just då, utan att få någon som helst uppmärksamhet samtidigt som det är en film med typisk Tarrantino-dialog och smarta klipp.

Är filmen då något att se? Ja absolut. Särskillt om man är en sån som mig som anser att Tarrantino är helt underbar på att göra film. Han har enligt mig inte misslyckats eller ens vara nära att bara ha gjort en film som inte är en absolut toppfilm hittills. I sådant fall så ska man ju självklart ta och se även den här filmen. Gillar man det han gjort innan så blir man helt enkelt inte ett dugg besviken.

Bjuder på en liten trailer från youtube också...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tarantino gjorde ett fenomenalt jobb med Pulp Fiction. Vilket gör det så mycket värre att hans namn ens finns i närheten av filmer som Hostel 1 & 2, som inte duger till tallriksunderlägg ens en gång.

Henke sa...

nu är han ju iofs bara "executive producer" där, så någon större roll har han väl inte direkt spelat i inspelandet av dessa filmer.

Huruvida dessa duger som tallriksunderlägg eller inte ska jag inte yttra mig om då jag inte sett dem. Personligen så räknar jag bara Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Jackie Brown och Kill Bill 1+2 som Tarrantinofilmer innan den här och alla av dem jag nämnde är enligt mig topfilmer

Anonym sa...

Jo jo, och det är viktigt att komma ihåg. Men det blir ändå fel i och med att hans namn blir så uppfjäskat av de filmerna (naturligtvis iom. Tarantinos kändisskap), vilket gör att han ändå får de negativa vibbarna som han egentligen inte förtjänar.

Lite som Spielberg. Hans namn finns ju numera på var och varannan film, vilket gör att förtroendet för honom har urvattnats rejält för egem del, trots att han förmodligen inte förtjänar det.

Pengar, pengar, pengar...