söndag 10 augusti 2008

Första medaljen hemplockad

Nog för att jag ibland nog kan anses vara lite av en idrottsgalning när det kommer till intressen, och gärna kliver upp mitt i natten för att spendera tid framför tv´n om det går något intressant mästerskap på delar i världen som har rätt så annorlunda tidzoner än vi har här i lilla Sverige, men inatt hade jag tänkt sova gott.

Så blev det inte riktigt. Jag vaknade av mig själv lite innan 4 i natt och tänkte att, ja varför inte.. jag kan ju kliva upp och titta på finalerna i simning, så sagt och gjort så gjorde jag det. Efter simningen blev det lite handboll innan jag beslutade mig för att sova lite igen. Då framför damernas cykellopp.

På förhand hade det pratats om att det skulle finnas möjlighet till att en svenska skulle finnas med bland de tänkbara medaljörerna. Det var alltså Susanne Ljungskog de pratade om då. Jo hon höll sig väl framme i klungan hela loppet och slutade tillslut på en plats runt 20. En annan svenska som nog inte lika många kände till i förväg är Emma Johansson. Hon var den piggaste av svenskarna idag, och när det avgörande rycket kom så var hon den av dem som hängde med och i slutspurten så hängde hon med så pass bra att hon tog hem silvermedaljen.


Så ett grattis är väl på sin plats. Nästa gång så lovar jag dessutom att i förhand veta vem hon är också. Ser i statistiken att hon faktiskt har en 6:e plats i VM på meritlistan, så helt okänd inom cykelsportvärlden bör hon ju inte vara.

1 kommentar:

Camilla sa...

Vad skönt att det är en till som nördar framför os. Jag har dock jobbat en del så det ställer till det lite för mig.