söndag 3 augusti 2008

Freedom of speech?

Har för mig att jag läste nånstans om att det inrättades ett pris för årets mest korkade stämning när nån där borta på andra sidan Atlanten stämde en hamburgerkedja för att ha serverat varmt kaffe. Alltså inte för att kaffet var varmt utan för att hon hade brände sig på det.

Nu tror jag mig ha hittat årets vinnare, om tävlingen finns kvar. Eller vad sägs om 6 miljarder för att lite mild kritik mot en inhuman regim uppblandat med lite karma?

Fast jag vet inte riktigt vem som är mest korkad i det här fallet. De som stämmer Sharon Stone på det fantasibeloppet för att ha uttalat några svidande ord, eller om det är Sharon själv som så snart hon fick lite kritik för sitt uttalande tog tillbaka varenda ord för att hon inte ville verka kontroversiell.

1 kommentar:

Daniel Sundström sa...

Hon stäms på grund av att hennes uttalande skulle ha orsakat "emotionell stress"?? Hur då? Som i "fan, har du hört vad Sharon Stone har sagt? Tänk om hon har rätt! Helvete, nu blev jag känslomässigt stressad!"

Och SEX MILJARDER?! Inte undra på att hon gick ut med en offentlig ursäkt, men hur kan ett uttalande vara värt så mycket i skadestånd? Har on mördat någon? Har hon legat bakom ett terrordåd? Har hon våldtagit små barn och styckat deras kroppar, malt ner det till köttfär, sålt det till McDonalds och köpt knark för vinsten?

Nej.

Hon har pratat. Tydligen räcker det för att man skall kunna kräva sex miljarder i skadestånd. Idioti.Det är en fantasisumma. Ett hittepåbelopp.

Fast sedan råder det ju inga tvivel om att hon faktiskt tycker så som hon har sagt, så att då gå ut och be om ursäkt för det är ju bara fegt. Om man inte kan stå för det man säger, säg det inte alls. Så enkelt är det.