söndag 3 augusti 2008

Nästan som brännboll

Vi kör väl repris från förra helgen då. Först jobb 14-22 sen film. Kanske inte lika bra film den här gången, och definitivt inte i närheten av lika ny film. Dessutom har jag sett den här filmen massvis med gånger redan. Hade den på VHS back in the days som den var ny och tyckte då att den var bra, så när jag fick möjlighet att se den igen nu ikväll kunde jag inte riktigt låta bli.

Major League, eller "Värsta gänget" som de döpte den till i sverige handlar i vilket fall om Baseball-laget Cleevland Indians som inte vunnit något på åratal. En ny ägare tar över och planerar att placera laget på sista plats under den kommande säsongen, så att hon ska kunna flytta laget till en stad där det skulle vara mer lönsamt att husera i.

Därför ser hon till att värva ett gäng spelare som inga andra klubbar vill ha. Antingen för att de är för dåliga, för kontroversiella eller för att de borde ha pensionerat sig sen flera år tillbaka. Som typiskt för den här sortens filmer så ser det till en början ut att gå precis som hon tänkt sig, men så får spelarna reda på hennes planer och för att hälla grus i maskineriet för henne bestämmer de sig för att vinna hela alltet.

Man kanske skulle ta och titta på del 2 också bara för att, även om den också kommer att vara långt ifrån av den klass man kommer ihåg att den höll då när det här var nya filmer i början av 90-talet.

3 kommentarer:

Daniel Sundström sa...

Jag har sett åtminstone en av dom, eller delar ut den, men jag tror inte att jag sett båda. Jag gillade den skapligt, det jag minns att jag sett. Har sett dom för billiga penningar i butikerna, så man kanske skall slå till?

Henke sa...

Jo 49 kronor kan den absolut vara värd... såg att det tydligen ska finnas en tredje film i serien också och den har jag varken sett eller ens hört talas om en existens av.

Hur som helst så kan det nog mycket väl bli så att jag slökollar igenom del 2 ikväll också

Daniel Sundström sa...

Jodå, det finns en tredje film, som heter "Major League: Back to the Minors". Handlar om ett lag som heter South Carolina Buzz. Kom 1998. Har förmodligen ingenting alls med ettan och tvåan att göra.