tisdag 12 augusti 2008

Lei capisce l'italiano?

Nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet, men det får jag stå ut med. Fick ett infall igår om att det skulle kunna vara kul att kunna klara sig åtminstone hjälpligt på något mer språk än svenska och engelska. Kan i och för sig lite tyska, men det är både ett rätt tråkigt språk och något jag borde ha behärskat bättre än jag gör efter att ha läst det i 7 år back in the school days.

I alla fall så bestämde jag mig för att ge mig på Italienska, med hjälp av en sån där "lyssna och repetera-kurs". Har kört igenom första lektionen nu som bestod i att jag först fick lyssna på en konversation som såg ut som följer (ber om ursäkt för en förmodligen väldigt dåligt stavad italienska)

-Scusi. Lei capisce l'inglese?
-No signore. Io non capisco l'inglese
-Io capisco un po l'italiano
-Lei americano?
-Sì signorina


Sen bröts det samtalet ned ord för ord så att man dels fick lära sig innebörden och dels lära sig hur de ska uttalas. Inte alls särskillt krångligt hittills faktiskt. Han den där nissen som lär ut är Amerikan, förmodligen därför konversationen gick ut på att jag skulle svara att jag var just amerikan också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra initiativ!!!
Italienska är världens mest hetlevrade och kärleksfulla språk.
Du kommer att göra succé med det språket.

Daniel Sundström sa...

Ja, jag kan inte vänta till dess att du kan så mycket, Henke, att du kan tala om för mig vad Piedone betyder.