söndag 21 september 2008

Dette har hänt...

När jag en gång för massvis med år sedan var mycket yngre än vad jag är idag så fanns det ett fenomen som hette sommarlovsmorgon eller något liknande på tv. Det fanns där för att vi barn inte skulle sova bort hela dagarna utan istället vilja kliva upp i tid på morgonen. Även om det var sommarlov ute.

Jag kommer inte ihåg allt för många barnprogram som sändes i sommarlovsmorgon, men ett jag kommer ihåg var ett program om norska upptäcksresanden som paddlade sig fram för att hitta något jag inte kommer ihåg. Bröderna Dahl ska de tydligen ha hetat föresten.

I alla fall så inleddes varje avsnitt av den serien med att en norsk speakerröst sa "Dette har hänt", och efter det fick man ett kort sammandrag av vad man kunde ha missat i avsnittet innan.

Så eftersom jag har varit dålig på att uppdatera här i bloggen ett tag igen så kör jag en Bröderna Dahl och sammanfattar kort vad som har hänt


* * *

Gårdagskvällen spenderade jag med att bege mig ner på stan och andaktsfullt dricka ett glas champange, äta godis ost och kex.

Två grannar öppnade idag en ny leksaks-/inrednings-/barnklädesaffär och höll nån slags smyginvigning då.

Frågan är ju varför man ska bjuda på champange på sådana tillställningar istället för sådant som är både mycket billigare och mycket godare

* * *

Idag fick det bli en tidig morgon. Upp klockan 5 och jobb klockan 6. Hände inte mycket alls där förräns den sista timmen, så han som kom för att byta av mig fick nog tillräckligt för att hålla sig sysselsatt ett bra tag.

* * *

Eftersom det blir jobb på samma klockslag imorgon, så har kvällen idag spenderats i viloläge framför tvn. Först för att se Rögle utklassa Färjestad i elitseriehockeyn. Ja 4-1 som det blev kanske inte är några utklassningssiffror, men sett till spelet så spelade Färjestad hockey de första 10 minuterna. Efter det så var det som att se ett hockeylag möta ett hockey-bockey-lag.

* * *

Efter hockeyn var det premiär för femmans nya humorsatsning "Lilla landet lagom", som i och för sig (som väntat) kanske inte alltid höll den kvalitet man kunde önska. Kristoffer Appelquist som guide i Falu koppargruva var dock ett klart humoristiskt inslag. Även Josephine Bornebusch och Sissela Benn (kanske mer känd som Filippa Bark) skötte sig bra. Övriga medverkande tycker jag dock att man borde kunna vänta sig mer av.

* * *

Slötittade sedan igenom Lilja 4-ever som gick på tvåan, eller inte riktigt eftersom det hade gått en del av filmen innan jag började titta.

* * *

I övrigt så missade jag att leta upp en livestream för att se årets derby i italienska fotbollen idag. Livorno mot lillebror Pisa. Har dock tittat igenom ett sammandrag i efterhand och kan konstatera att om den som klippt ihop sammandraget gjort sitt jobb så som man önskar så var nog slutresultatet 1-1 tyvärr ett rättvist resultat, även om Pisas kvittering kom på en väldigt tveksam straff.

* * *

När vi nu har sammanfattat vad som har hänt så brukar ju själva programmet börja. Själv är jag för trött för att stanna uppe och se det. Dessutom ska jag ju kliva upp om sådär en 5 timmar och åka till jobbet. Så händer det nåt spännande i avsnittet så får väl nån uppdatera mig om det. För nu förflyttar jag mig till sängen. God natt med er

2 kommentarer:

Ethelie sa...

jag tycker definitivt att höjdpunkten i Lilla landet var intervjun i dalahästfabriken.
"jag tycker dom borde välja att inte säga nånting, för dom har rätt till det"
"det finns ingen demokrati"
nästa helg blir det Örebro, min kompis son är med =)

Henke sa...

Jo den scenen var helt klart en av de bättre också