måndag 28 juli 2008

Winner, winner, chicken dinner


Blev ett till 14-22-pass på jobbet igår och då försvinner mer eller mindre hela dagen, eftersom man inte tar sig tid att göra något vettigt innan man ska jobba.

Efter jobbet tog jag mig i alla fall tid till att se en film som jag tänkt se ett bra tag men aldrig riktigt tagit tag i. Filmen är alltså 21, som är en mer eller mindre verklighetsbaserad film om ett gäng Collagestudenter vi MIT, som har den gemensamma nämnaren att de är rätt så begåvade i matematik. Dessutom har de av olika orsaker också ett behov av att ordna ihop en del pengar.

En av deras lärare samlar ihop de mest begåvade inom matematiken för att lära upp dem i konsten att räkna kort för att på så sätt få sig ett övertag mot dealern i Black Jack. Nu ska jag inte gå in för mycket på själva handligen ifall jag skulle förstöra för någon som inte redan sett filmen, men med lite fantasi kan nog de flesta lista ut hur handlingen kommer att utveckla sig. Om inte så är det väl inte helt otroligt att man läst om det hela.

Som intresserad av spelvärlden (gambling alltså) i stort så är det här ju en film jag inte gärna kan missa, även om jag själv inte har några intressen av att spela Black Jack, särskillt eftersom det ju inte finns allt för många bra filmer inom den genren. Det finns ju i och för sig Rounders som är rätt bra och handlar om poker, men annars så är det rätt glest.


21 då - Jo den var i mitt tycke faktiskt en klart sevärd film, även om den har en hel del brister också. Fast nu pratar jag om sådana brister som förmodligen inte måga reagerar på. Sådant som gör att hela deras system med korträkning inte skulle fungera i verkligheten, på just det sätt som de uppträder i filmen, men eftersom det här inte är dokumentär utan spelfilm baserad på en verklig händelse får man bortse från sådant. Det blev väl helt enkelt bättre underhållning om man tummade lite på verkligheten.

Idag var det rätt bra väder ute och eftersom jag är klar för dagen så kanske man borde leta sig mot vatten någonstans och bada lite. Vi får se vad som händer

Inga kommentarer: