lördag 12 juli 2008

Google avslöjar Tobias Lindgren

Jag har noterat både här i min blogg och på andra ställen på nätet att om någon anklagar Sverigedemokraterna för att vara rasister så dröjer det inte länge innan Tobias Lindgren dyker upp som en räddare i nöden för att förklara hur fel man har.

Nu har dock Google bevisat att Lindgren unanhåller sanningen, eller att han kanske helt enkelt blivit lurad att sanningen är så som han själv påstår.



Gör man alltså en sökning på ordet Rasist på Google, så är den fjärde träffen man får fram Sverigedemokraternas hemsida. Till och med Partiledaren Jimmie Åkessons sida på deras hemsida.

Bevisen haglar som regn i backen här.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh nej, där fick du mig! Nu får jag krypa till korset...

Men om vi ska vara seriösa är ju det där så kallad googlebombning. Det mest kända exemplet är väl när man gjorde så att George Bushs sida hos Vita huset kom upp som första träff när man googlade "miserable failure". Mer information:

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_bomb

Anonym sa...

Och som sagt. Trots denna barnsliga googlebombning kvarstår faktum: Sverigedemokraterna är inget "rasistiskt" parti. Sverigedemokraterna är ett kulturnationalistiskt parti.

Daniel Sundström sa...

Detta var något nytt! Jag antar att hr. Lindgren lärt sig ett nytt ord i "kulturnationalister".

Lindgren: då var vi tillbaka där då! Med ordet "kultur" utgår jag från att du menar "svensk" kultur, vilket för oss tillbaka till den fråga som du hittills så galant har lyckats undvika att svara på i min blogg (trots löfte om att du skulle återkomma och göra så), nämligen att förtydliga i detalj vad "svensk" kultur är.

Är det lönt att upprepa sig och återigen be dig förklara det?

Anonym sa...

Menar du att du inte vet vad svensk kultur är? Varför skriver du ordet "svensk" inom citattecken? Varför är du så svenskfientlig? Om det inte finns en svensk kultur borde det inte finnas några andra kulturer, eller hur? Jag följer inte din fördummande blogg utan kommentarerar bara sådant som skrivs om Sverigedemokraterna.

Jag tycker att Jimmie Åkesson "definition", om man nu behöver en sådan, är bra:

För att något ska betraktas som specifikt svenskt ska det, enligt min uppfattning, vara något unikt för Sverige eller någon del av Sverige, eller så ska det ha en djup förankring bland nu levande eller tidigare generationers svenskar. Den svenska kulturen är en produkt av allt det som skapats, förädlats och förmedlats i vårt land genom århundradena. Den är ett sammanhang av sådant som grundläggande normer och värderingar, sociala koder, symboler, traditioner, seder och bruk, språket, konsten, musiken och litteraturen men också sådant som kollektiva minnen, beteenden och föreställningar.

En kultur, så även den svenska, består alltså av en lång rad komponenter och allt detta är i det närmaste omöjligt att sammanfatta i en enda klatschig och mediemässig devis, som Inga-Lena Fischer efterlyser. Det går inte att peka ut någon enskild företeelse som ”det specifikt svenska”. Man bör ta frågan på större allvar än så.

Daniel Sundström sa...

SVenskfientlig? Hur fan är du funtad, Lindgren? Är jag svenskfientlig bara för att jag påstår att den svenska kulturen egentligen bara är en blandning av inslag från andra kulturer? Är jag svenskfientlig bara för att de orden inte passar in i din önskebild av hur du vill att det skall vara?

De flesta av våra seder och bruk kommer från utlandet. Det finns inte mycket hos oss som uppstått här, som skapats här. Det kommer utifrån. Och om det har fungerat att bli påverkad av andra länder i många hundra år, varför är det då just nu så viktigt att skydda det "svenska"?

(Och jag skriver det inom citattecken eftersom det egentligen inte är svenskt utan, som jag sagt flera gånger, en blandning av en massa andra kulturer. Åkesson själv säger ju detta: "Den svenska kulturen är en produkt av allt det som skapats, förädlats och förmedlats i vårt land genom århundradena.")

Det betyder alltså att om detta är det "svenska" som ni vill bevara så kommer ni i framtiden att slåss för att bevara synagogor moskéer, för då kommer det att vara en "produkt av allt som skapat, förädlats och förmedlats" i Sverige "genom århundradena". Men det har du inte fattat.

Anonym sa...

Moskéer är ingen svensk tradition, nej, men jag förstår att du vill bo grann med en stor fet moské med minaret. Det vore härligt och mångkulturellt, eller hur?

Anonym sa...

Hoodoo skrev: De flesta av våra seder och bruk kommer från utlandet. Det finns inte mycket hos oss som uppstått här, som skapats här. Det kommer utifrån.

Med den definitionen så finns alltså inga kulturer alls. Alla länders seder och bruk har influerats någon annan stans ifrån. Och då skall man naturligtvis alltid använda citattecken: "norska" lusekofter, "ryska" gummor och "afrikansk" mat.

Det är ju larvigt. Naturligtvis är det så att det finns kulturella skillnader som är oerhört viktiga. Och det är kombinationen av olika kulturella yttringar som gör ett lands kultur unik.

För att ta ett konkret exempel på en kulturell skillnad mellan svenskar och många invandrkulturer:

Om jag går på krogen i Sverige så undviker jag numera att ens titta på invandrare; om man gör det så är risken överhängande att man får stryk. Och tittar man på en invandrartjej är risken ännu större. Så är det inte om man tittar på en svensk, vare sig det är en svensk eller invandrare som gör det. Personligen tycker jag att det är jobbigt att veta vem jag får titta på och när jag måste titta ut i tomma luften för att inte riskera att få stryk.

Att titta på varandra när man möter en okänd på gatan har varit en typisk svensk kulturdetalj, som vi naturligtvis delar med andra kulturer. Men lägger man sedan till detalj efter detalj i olika kulturyttringar, så får man något som är väldigt svenskt. Och som svensk känner man sig i allmänhet "hemma" och trygg med andra svenskar.

Dock skall påpekas att man inte kan värdera olika kulturer. Jag älskar att resa och uppleva andra kulturer. Som yngre reste jag ofta till Paris för att uppleva den specifika, franska kulturen. det var speciellt med attityden, lukterna, bilar, människors utseende, gester och oviljan och okunskapen i att tala engelska. Åker man till Paris idag så är det dock helt annorlunda. Stadsbilden har blivit amerikaniserad, med McDonalds, amerikanska logotyper och annat. Parisaren pratar gärna engelska idag och det franska manéret är i stora stycken helt borta. Jag saknar det oerhört och mina senaste Parisbesök känns fattigare och tråkigare.

Och jag är övertygad om att en fransman för 30 år sedan på samma sätt upplevde Sverige som exotiskt, med kanske ett lite tystare och försiktigare folk och med vad allt det innebär för kulturliv och stadsbild. Med en ökad invandring från bl.a. muslimska kulturer ändras såväl stadsbilden som den "svenska" mentaliteten till något mer mellanösternaktigt som t.ex. innefattar en macho- och gängkultur och en annan inställning till kvinnor än den traditionellt svenska (och nordiska). (Jag använder citattecken här av förståeliga skäl.)

Daniel Sundström sa...

Lindgren: Nej, moskéer ÄR ingen tradition i Sverige, men det kommer att bli. Och när det blivit det så kommer ni att slåss för att bevara det eftersom "den svenska kulturen är en produkt av allt det som skapats, förädlats och förmedlats i vårt land genom århundradena."

Kalle R: Alla kulturer i hela världen har påverkats av varandra eftersom man i alla århundraden har haft kontakt med varandra, via krig, handel osv.

Jag gillar ditt sätt att dra alla invandrare över en och samma kam. Jag är övertygad om att risken är lika stor att du skall få stryk av en svensk som av en invandrare eftersom det handlar om hur personen är i skallen, inte var de kommer ifrån.

Samhällen utvecklas och förändras ständigt. Om du tycker att det är synd bara för att Paris idag inte är vad det var första gången du var dit så är det faktiskt ditt eget problem. Allt är i ständig förändring. Lär dig leva med det. Och varför skall man frukta förändringar?