onsdag 16 juli 2008

Idrottsliga framgångar

Efter att ha spelat fotboll både Söndag och Måndag gjordes det igår ett uppehåll på en dag då vissa av deltagarna klagade på smärtande ljumskar eller fotleder.

En dag skulle väl räcka innan det var dags för ett nytt pass. Eller det trodde vi i alla fall. När vi räknade in oss vid Arena Björktjäratjärn visade det sig att det fanns 5 spelare tillgängliga för spel. Det skulle betyda 2½ spelare i varje lag om den sista skulle kunna dela på sig. Rätt snabbt konstaterades att det inte ens var någon idé att försöka sig på spel. Istället fick det bli en match i minigolf.

Det blev en jämn kamp om segern mellan mig och Joel. Jag inledde starkast och hade ledningen fram till det nionde hålet där jag började spela dåligt ett tag. Joel gick om och en jakt fick inledas. När jag sen jobbat mig ikapp och bara var ett endaste slag bakom kom dagens black out. 6 slag på 15 banan och jag kände att nu hade jag givit bort segern till Joel. I ett sista försök att reparera detta så avslutade jag med 1, 2, 1 slag på de tre sista hålen samtidigt som joel gick dessa på 2, 7 och 5 slag. Därmed hade jag gått ikapp och förbi och gick vinnande ur matchen på 49 slag.

Resultatet i sin helhet blev:

1. Henrik 49 slag
2. Joel 54 slag
3. Daniel 56 slag
4. Mattias 61 slag
5. Lennart 73 slag.

Av vad jag kan minnas från tidigare golfturer innebar mitt resultat nog också ett nytt personligt rekord på banan här i Bollnäs.

Några saker lärde jag mig dessutom av golfrundan:

*Den längre av bröderna Sundström blandar gärna in även fotboll i spelet om han får en mindre bra inledning. Som 7 slag redan på andra hålet. Bollen fick letas fram ur buskar efter att han förväxlat den med en fotboll.

*Lelle har ett väldigt udda sätt att ta sig förbi hindren. Han gör det inte alltid på första försöket, men när han väl gör det så gör han det snyggare än de flesta.

*När den av Sundströmsbröderna med förnamnet Daniel känner sig väldigt säker på att sätta en lätt putt från väldigt nära håll, kan det hända att han provar en ny puttstil som leder till att bollen rullar ungefär 1 cm och därmed kostar honom ett extra slag.

*Att spela utan snus fungerar mindre bra. Min svacka efter nionde hålet berodde helt och hållet på det faktum att jag spelade snusfri.

*Det är trevligt att vinna när Frida lovat vinnaren en glass.

*Det är mindre trevligt att vinna när alla förlorare kommer överens om att vinnaren som plåster på såren ska bjuda förlorarna på en varsin glass också

2 kommentarer:

Camilla sa...

Åh suck minigolf, vad länge sen! Spelade i alla fall en gång per sommar när jag var liten. Eller, jag försökte få in det som en tradition i alla fall. Far och syster var väl mindre entusiastiska...

Henke sa...

minigolf är ju roligt det.. även om vissa av deltagarna gillade det lite mindre