måndag 9 mars 2009

Stoppa matchen?

Ja jag vet att jag har sagt att det inte ska behandlas politiska frågor eller så i den här bloggen egentligen, men av vad jag förstått så är det visst rätt populärt i bloggvärlden att antingen vilja stoppa tennismatcher eller att inte göra det för tillfället.

Antingen så är blogginnehavaren vänster och därför absolut vill stoppa matchen mot Israel, som ett svar på ockupationen av Palestinsk mark eller så är blogginnehavaren höger och ser alla påpekanden om att matchen borde stoppas som antisemitiska och rasistiska uttalanden.

Nu är ju matchen redan stoppad, men av den orsaken att den spelats färdigt.

Själv är jag om jag ska tro bloggvärlden något så ovanlig som någon som ser mig själv som någon som politiskt tillhör den vänstra planhalvan, men ändå tyckte att matchen skulle spelas. Dock inte av orsaker som att jag på det sättet stöder Israels ockupation av Palestinsk mark eller något liknande, utan för att jag inte vill se några få tennisspelare påtvingas en roll som ambasadörer av en politisk ledning.

När man läser hur diskussionerna går på nätet i frågan så är det väldigt mycket foliehatt på. Och det från bägge sidorna. Men eftersom jag tycker det är roligare att kritisera högern så gör jag det och låter andra få ta hand om resten.

Helt plötsligt har det i alla fall på något sätt blivit likställt med judehat att på något sätt kritisera staten Israel, eller det sätt staten leds kanske man ska säga. Hur har det kunnat bli så? Mig veterligen så har väl ändå judendom inget med kritiken att göra.

Lite komik i det hela. DC-bossen Wilander gick ju ut i pressen för ett tag sen och tyckte att Stefan Edberg borde spela för Sverige, eftersom det inte skulle finnas en chans att han skulle kunna förlora mot Israels andreman. Att han slutat spela för ganska många år sedan och att Sverige nu förlorade utan honom måste väl då anses vara en ganska bra sågning av det egna laget va?

Lite roligare med protester som i videon nedan än att sitta och kräva stopp för matcher tycker jag


Inga kommentarer: