onsdag 7 maj 2008

Bok-enkät

Lika bra att fortsätta när jag ändå är igång med att skriva inlägg. Hittade en sån där enkät som sprider sig mellan bloggar som jag tänkte att jag ju kunde ta och fylla i. Mest som utfyllnad för att folk inte ska klaga på att det aldrig kommer något nytt i min blogg.


1. Vilken bok läste du senast?

- Agenten av John Grisham. Började läsa den för säkert över ett år sedan men läste aldrig klart den då. Istället hamnade den i en låda i nattduksbordet och jag började med något annat istället. Hittade den för några dagar sen och bestämde mig för att läsa klart det jag hade kvar i den. Har iofs. 2-3 kapitel kvar att läsa, men eftersom den nästan är klar får den bli svaret på frågan.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Det har jag inte bestämt än. Har flera böcker här hemma som jag tänkt att jag ska läsa men inte gjort än. Så någon av dem blir det väl.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Det beror på hur man räknar. Ser man efter antalet olika författare så är det nog rätt nära 50/50 men om man ser till antalet böcker så hjälper nog alla Stephen Kings böcker till att ge ett rätt stort övertag av manliga författare.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Nej

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Varierar en hel del. Ibland väljer jag efter tips från vänner. Ibland väljer jag en bok efter att ha läst något av samma författare innan som jag gillat och ibland blir det något helt okänt bara för att det lät intressant när jag läste om boken.

6. När blir en bok för lång?
- En bok blir inte för lång. I alla fall inte så länge det är givande handling i den. Ibland kan alltså en bok på 500 sidor vara lagom lång, medan en annan bok på 100 sidor är för lång.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Ja, vissa böcker är bättre att läsa på sitt originalspråk eftersom en del översättare inte alltid har förmåga att skriva den svenska versionen på ett sätt som ger boken en rättvis behandling.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Ingen alls tror jag. Har rätt många vänner som är allergiska mot att läsa, så att försöka övertyga dem vore nog bortkastad tid.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- Ja, även om jag gärna vill läsa klart något jag börjat läsa. Är boken dock totalt ointressant så har det väl hänt att jag slutat läsa den, men jag ger då i alla fall den en chans i en 100 sidor eller så.

10. VIlken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Den är väldigt blandad, så kan nog inte säga att någon bestämd genre dominerar över andra.