tisdag 13 maj 2008

EM-truppen om jag fick vara Lagerbäck ett litet tag

Eftersom nu EM-truppen ska presenteras om några timmar så tänkte jag försöka mig på att ta ut min alldeles egna trupp och sen se efter hur pass lika jag och Lagerbäck tänker.

Målvakter:

Rami Shaban
Andreas Isaksson
Johan Wiland

Backar:

Olof Mellberg
Petter Hansson
Daniel Majstorovic
Mikael Nilsson
Fredrik Stoor
Mikael Dorsin
Niclas Alexandersson
Matías Concha

Mittfält:

Fredrik Ljungberg
Kim Källström
Tobias Linderoth
Sebastian Larsson
Christian Willhelmsson
Anders Svensson
Kennedy Bakircioglü

Anfallare:

Zlatan Ibrahimovic
Johan Elmander
Marcus Allbäck
Marcus Rosenberg
Marcus Berg


Det där var inte lika lätt som jag tänkte att det skulle vara. 22 namn lyckades jag plocka ihop utan större problem, sen fick jag tänka till innan jag hittade Concha att placera som siste back i truppen. På vissa positioner så kan man ju direkt hoppas att jag har fel. Hade gärna sett en Henrik Larsson sugen på spel igen i anfallet och då får ju Marcus Berg flytta på sig.

På mittfältet tog det emot lite grann att ta med Anders Svensson. Han är enligt mig lite för överskattad som spelare och har sett sina bästa dagar. Lagerbäck däremot delar väl inte direkt min uppfattning där, så jag tar med honom av taktiska skäl.

På målvaktsfronten vill jag gärna se Shaban som första valet när det kommer till att utse vem som står mellan stolparna när EM inleds. Isaksson har spenderat lite för mycket tid på läktaren under säsongen för att vara ett självklart förstaval. Dessutom tycker jag att Shaban har känts stabil i de tävlingsmatcher jag sett honom. Att det blev Wiland istället för Eddie Gustavsson som tredje målvakt är väl kanske mer av akademisk betydelse. Vem än av dem det blir så får han en behaglig semester utan att kunna räkna med att spela en endaste minut under turneringen.

1 kommentar:

Daniel Sundström sa...

Inga direkta överraskning här, alla namnen som nämns har spelat i landslaget tidigare och det skall bli spännande att se hur många "rätt" du får.