onsdag 7 maj 2008

En insats för grannsämjan?

Vet inte riktigt vad som är fel när det kommer ett fjärde blogginlägg på en och samma dag.

De flesta har ju grannar, så även jag... och ibland så blir det helt enkelt bara för mycket. Oftast så totalt struntar jag i vad mina grannar har för sig, men när små stackars oskyldiga djur drabbas av hur dom beter sig så går det inte att strunta i dem hur länge som hellst.

En av mina grannar några hus bort är en sån som enligt lag borde vara förbjuden att ha ansvar för djur, men ändå har det. En kanin har de som till en början enligt rykten fick bo i en liten transportbur inne i deras hus. En bur som var så liten att kaninen varken kunde skutta något eller knappt ens röra på sig. Sen fick den (efter att någon klagat?) flytta ut i en större bur där den inte får någon riktig mat, ingenting att gnaga på för att vässa ner tänder och ingen "hö". Däremot får den jord att ligga på... jord som innehåller en massa myror som nu kryper och äter på kaninen.

Då går det helt enkelt inte att låta dem hålla på som om ingenting hänt längre, så idag sågs det till att djurskyddet tog sig ett besök där för att informera dem om hur kaninen ska ha det för att leva ett värdigt liv. Djurskyddet gav dem till på fredag på sig att förbättra kaninens situation annars skulle de se till att polis kom och hämtade kaninen.

3 kommentarer:

RCB sa...

Bra att Djurskyddet var ut till dem, jag hoppas verkligen att polisen får hämta den, för även om de "förbättrar" omständigheterna till fredag, så kommer den stackaren att lida och ha det hemskt. Slår nog inte på tills de är tillbaka i sina gamla vanor och missköter kaninen. Han behöver kärlek i ett nytt hem!

Daniel Sundström sa...

Nu har fredagen varit. Hur är det med kaninen?

Henke sa...

Han från djurskyddet ringde mig igår för att fråga om jag sett ifall det gjort något åt kaninen, vilket jag inte hade gjort eftersom jag inte ser dit bort hemifrån mig.

iaf så informerade han mig om att hans ledning inod djurskyddet var för fega (hans ord) för att stå bakom en anmälan, så han skulle agera som privatperson istället.

Så han skulle ta med sig nån slags inspektör på måndag och komma förbi.

Problemet med det är att vad jag förstått nu så finns inte kaninen kvar. Sonen till ägaren påstår att polisen hämtat den, medan han som skulle ta polisen med sig säger sig ha skjutit upp det till måndagen...