måndag 3 december 2007

Can I break the code?

Daniel har gått och blivit kryptisk, men kommentarer i diverse bloggar som i sin tur länkade till en slags kod som efter vad jag förstått ska leda till någonstans på nätet där han nu huserar.

Självklart vill han att jag då för att få tag på adressen ska göra det genom att lösa hans hemliga kod.

hmm ja så här såg i alla fall meddelandet man hamnade på ut.



Helt klart i mitt lösande av följande "slumpmässigt utvalda ord" är jag nu inte, men vissa saker har jag löst i pusslet. Misstänker dock att jag först måste lösa ut alla pusselbitar och sen på nåt sätt sätta ihop dem för att få fram själva lösningen på alltihop.

Det jag hittills fått fram är:

1. De röda orden kan skrivas ihop till en mening som lyder "Can you break the code?"
2. Herman Hesse är en tysk författare som skrivit en bok som heter "Der Steppenwolf" om man inte översätter titeln till svenska, för då heter den Stäppvargen"
3. Lägger man samman lite fler ord så bildas meningen"Hour of the wolf" som är Ingemar Bergmans enda skräckfilm.
4. 15.11.07 eller om man så vill den 15:e november 2007, det är det datum då FIA (nåt slags Formel 1-förbund beslutade att det blev som det blev och att Kimi Raikkonen blev årets världsmästare.

Nu finns det ju en del kvar att lösa det ska erkännas. Men ska man tänka efter så som jag nu gjort lite så är väl ändå de pussel man redan vet svaret på kanske enklare att lösa än de (om de nu finns) som inte har motivet på framsidan av asken så man inte vet när man sitter där med alla bitar vad motivet ska bli.

Frågan är då om jag redan nu ska avslöja svaret på pusslet eller om jag måste hitta alla bitar innan jag får göra det. I brist på tid (måste tillbaks till skolan igen nu efter lunchen) så väljer jag att svara på vad svaret är först och sen försöka lösa vad frågan är ikväll när jag kommer hem igen.

Hur som hellst, hoppas Daniel godkänner att jag publicerar svaret såhär och gör det lättare för andra att hitta fram utan att pussla själva, så är svaret som så att Daniel har återkommit som bloggare igen. Hans nya adress är http://thehourofthewolf.blogspot.com/

Så Daniel, var jag först med att hitta rätt svar? Även om inte alla pusselbitar löstes innan.

4 kommentarer:

RCB sa...

Jag hade helt missat att det fanns en kod att lösa, så tack för att du nu gjort det åt mig, och alla andra som missat detta.

Daniel Sundström sa...

Ja, Henrik. Du var först. Well done!

Josefine sa...

men var är den nu? bloggen? borta!

henrik: linda hälsar: alquarinque.deviantart.com

Henke sa...

Josefine: Nej den fungerar då för mig iaf så den ska väl finnas där

hälsa tillbaks och tacka för adressen föresten