söndag 12 augusti 2007

Lena Holfve vs. DVDForum

Det är egentligen alldeles för sent på natten för att sätta sig och skriva långa blogginlägg nu, men kan helt enkelt inte låta bli efter att ha läst om Lena Holfves korståg mot DVDForum.nu.

Förmodligen har ingen av de som råkar hitta in på den här bloggen någonsin hört talas om denna Lena. Själv hade jag inte ens en aning om att hon existerade förräns jag hittade en tråd för ett antal månader sen eller så på nämnda forum. Tråden där handlade om intellektuell egendom och en kille som är rätt duktig (underdrift) på att leka med grafiska program i datorn, hade hjälpt några vänner som spelat in en kortfilm att illustrera densamma. Filmen i fråga hade fått titeln "Älska Lagom".

När Lena Holfve sitter och söker runt på nätet för att hitta något om sig själv eller de böcker hon skrivit, ja hon är nämligen författare (eller om det var före detta författare), så hittar hon även in på hans blogg.

Här börjar karusellen snurra och för att använda kvällstidningsspråk så rasar Lena och genast kräver att han ska ta bort texten i bloggen där han talar om att han illustrerat filmen, eftersom "Älska Lagom" minsann är hennes intellektuella egendom. Hon har nämligen skrivit en bok med den titeln.

Folk på forumet börjar här tro att hon driver med blogginnehavaren eller att hon missförstått honom, men det ska hon tydligen inte ha gjort. Istället börjar hon leta sådant hon kan hota med diverse anmälningar om, hotar att kontakta sveriges kulturelit för att vända dem emot dem och allt vad det nu var. Orkade inte läsa igenom den tråden en gång till ikväll. Fanns så mycket mer nytt att läsa om det hela som det var.

Det som får mig att börja läsa om vad som hänt är inte nyfikenhet av vad som hände med den gamla tråden jag läst en gång. Jag hade både glömt bort den och hade någon sagt namnet Lena Holfve så hade jag inte heller direkt tänkt att " ja visst ja, det var hon den där författaren med intellektuella egendommar som letar folk att hota för att de inte respekterar hennes verk". Istället hittar jag en ny tråd där jag ser att hon ska ha polisanmält DVDForum för förtal.

Karusellerna stannade nämligen inte för Lena i och med den första tråd jag läste en gång, istället snurrar de vidare och snabbare än någonsin och hon börjar "cyberstalka" moderatorer i forumet, sprida lögner om dem och allt möjligt som man inte trodde en "ansedd författare" skulle ägna sig åt.

Dagens Media frågar henne om varför de som skriver på forumet är upprörda på henne, och hon kommer med svaret

- De hatar upphovsrätt. De är förmodligen fildelare allihop.

Sådär ja, här ska alla dras över en kam. Förutfattade meningar ska fram, så länge inte någon gör samma sak mot mig. För mig personligen stämmer iofs påståendet om att jag inte direkt är upphovsrättsvänlig. Jag skulle gärna se att hela upphovsrättslagen avskaffades, men att jag tycker så och är medlem på ett forum gör inte att forumets medlemmar över lag tycker lika som mig. Jag skulle till och med våga gå så långt att säga att jag nog är en minoritet på forumet med den åsikten.

Vidare börjar hon masskicka mail till de som kommenterar i tråden om henne. Eftersom jag bara läst och inte brytt mig om att kommentera så får jag aldrig äran att se hur dessa ser ut.

Men anklagelser om både det ena och det andra förekommer. Moderatorer beskrivs som alkoholister, påstås ha våldtäcktsmansliknande beteenden.

Allt detta skrivit av en stackars författare som anmäler dem hon kommenterar med dessa påståenden för förtal. För inte kan det väl vara förtal när hon kommer med sina påståenden själv inte.

Lena Holfve vill ju inte gärna att det ska se ut som om hon är själv att tycka som hon gör. Därför måste det ju se ut som om hon har "folket" på sin sida mot de elaka forumisterna. Däför hittar hon på andra alias och börjar posta inlägg som stödjer henne i kommentarer till tidningsartiklar om det hela. Nu kan jag ha missförstått det hela där och hon inte hittat på dessa personer, det kan ju vara jobbarkompisar eller något liknande också. Några helt utomstående svenssons uppe i happaranda är det dock inte. De delar nämligen dator och IP-nummer med hennes egna inlägg i debattan.

När detta kommer fram kommer det snart ett nytt inlägg från Lena, fast från en annan dator med annan ISP där hon påstår att den som skrivit under hennes namn tidigare måste ha varit någon helt annan som bara stulit hennes namn. Att en hel del av det som hon skrivit då är kommentarer på saker som skrivits i privata mail mellan henne och forum-administratörer är inte något hon tänkte på vid denna dementi. Den som letar kan också se att någon från samma IP-adress varit inne och ändrat i artikeln om henne på Wikipedia, för att lägga till länkar samt att på sidan om internationella kvinnodagen under en rubrik, eller om det var efter att ha lagt till en rubrik om "Kända kvinnor födda denna dag" ha lagt till Lena Holfve i listan.

Efterom jag är i behov av sömn så var det här bara en kort sammanfattning av vad jag suttit och läst igenom nu, så kan jag gärna tipsa om att om du har det tråkigt sätt dig och läs. Det är komedi på hög nivå det handlar om

Ytterligare lästips om detta:

Forumadministratören Mattias Blogg
- ignorera det om att han är Folkpartist och koncentrera er på just inlägget om henne. Han är väldigt inblandad i det hela och en av de utsatta. Även en Folkpartist kan ju hitta rätt någon gång också. Hur som hells så har han hela historien mycket mer ingående sammanfattat än vad som finns här.


Det är inte bara lite man börjar undra om det går en slags "folksjukdom" i svenska författarled. Det var ju inte länge sen Björn Ranelid kände sig påhoppad av Jan Gulliou när Janne sa vad de flesta redan tycker och tänker om Björn.

Jag kanske är elak, men jag tycker att det är rätt komiskt med människor som tar sig själva på alldeles för stort allvar.

Så nu börjar det växa fram en ickeexisterande lista över sådana som tar sig själv på alldeles för stort allvar.

Listan får jag väl bygga på en annan gång när anledning finns.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade hellre övertygat dig i en politisk fråga, men man tar vad man får antar jag :)

Annars tror jag att vi ligger ganska nära varandra i frågor som rör upphovsrätt, fast från helt olika utgångspunkter.

Anonym sa...

I like this idea, I completely with you agree.

Anonym sa...

Goodday
awesome post - i'm creating video about it and i will post it to youtube !
if you wana to help or just need a link send me email !

Anonym sa...

Medicines Patent Loophole Found Bbc http://corunablog.com/ - prozac anxiety The United States Food and Drug Administration has approved Prozac for the use of obsessive compulsive disorder, major depression, bulimia nervosa, and panic disorder. [url=http://corunablog.com/]fluoxetine prozac[/url]