lördag 17 januari 2009

Jag och mina Gråsuggor

För er som redan vet vad gråsuggor är, så nej jag har inte några... inte då vad jag har sett till i alla fall. Det hela handlar om att jag är så pass dålig på att uppdatera i bloggen så Daniel fick helt enkelt ge mig en rubrik och sedan beordra mig att skriva text till den.

Jag trodde i alla fall att gråsuggor var de där stora cementliknande sakerna som ställs på gång och cykelvägar, officiellt sett för att hindra bilar från att köra där, men mer troligt är det sjukvården som beordrar dit dessa enbart för att de räknar med att ett antal cyklister utan lyse en mörk kväll ska komma cyklandes och sedan pang så ligger de på sjukhus utan att fatta alls vad som hänt.

Nu visade det ju sig att jag hade helt fel och att det istället handlar om ohyra som är väldigt små och ser ut som bältor. Läste lite på internet om dem för att lära mig och hamnade på en sida där någon hade bestämt sig för att prova på att föda upp gråsuggor. Det hade tydligen gått så bra att han beslutade sig att skriva en guide till hur alla andra som också vill föda upp gråsuggor ska bete sig.

Så hade jag haft några gråsuggor som rubriken antyder hade den här killen fått ta hand om dem. Han verkar vara snäll och mata dem i alla fall. Undrar bara var han tänker sig göra av dem när han är klar...

Andra rubriker för att hålla bloggen levande mottages också gärna

3 kommentarer:

RCB sa...

Vi använde oss av gråsuggor i Gävle på Högskolan när vi jobbade med bland annat kompostering tror jag det var. Har för mig man kan hitta dem i fuktiga källare eller nått sånt. Det var några år sen vi höll på med dem, så minnet är inte så bra. Fakta om gråsuggor är ju inte direkt något jag lägger på minnet.

Henke sa...

Där ser man, de kanske inte enbart är ohyra då. Kanske han jag länkar till har som sidoinkomst idag med att leverera gråsuggor till diverse komposterare

Daniel Sundström sa...

Personligen tycker jag att det är väldigt intressant hur någon kan komma på idén att föda upp gråsuggor ... det fanns inte i min begreppsvärld innan jag läste detta. Trevligt med research!