onsdag 16 april 2008

Matematisk problematik

Satt och hade en matematisk diskussion med Daniel tidigare, (Visst väljer vi bra ämnen att diskutera) där vi inte lyckades komma överens om hur det hela egentligen ligger till.

Jag hävdade att 0,999... (med oändligt antal decimaler) är exakt samma tal som 1. Daniel höll inte med utan hävdade att 1 var ett större tal.

1/3= 0,333... (med oändligt antal 3:or i decimalerna)
3/3=1 men 3*1/3=3*0,333...=0,999...

Det går heller inte att visa på ett tal som är högre än 0,999... och samtidigt lägre än 1

Förmodligen helt ointressant för de flesta, men vem har rätt av mig och Daniel?

5 kommentarer:

Nico sa...

Ptja.. Jag får nog ta och hålla med Daniel faktiskt. 0,9999.. är fortfarande ett lägre tal än 1, även om det inte saknas mycket för att det ska bli ett.

Men om man avrundar för att få bort alla eviga nior så blir det ju 1.

Så egentligen så har ni nog båda lite rätt.

Ethelie sa...

jag håller nog med daniel för en gångs skull...

Daniel Sundström sa...

"För en gångs skull" ... hör på den!

Men tack ändå.

Tack du också, Nico!

Henke sa...

Det där beror lite på hur man ser det hela. Lärde mig på wikipedia att om man ska se till reella tal (vad nu det är) så har jag rätt iaf

http://sv.wikipedia.org/wiki/0,999...

Camilla sa...

Reella tal är såna tal som man kan placera på tallinjen. Haha, klar och fin förklaring va? Kul att ni pratade matte, hur fick du Danne till det? Jag tycker också 0,99999999... är intressant. Jag har faktiskt inte bestämt mig för vad jag tycker. Men det lutar åt 1.