tisdag 30 december 2008

This was Christmas

Jag hade fördelen att de 4 sista dagarna innan jul vara ledig från jobbet för att kunna förbereda julen, med att handla julklappar och allt. Nackdelen med detta var ju att när det väl blev dags för julafton så var det också dags att ha väckarklockan på rigning vid 5 på morgonen. Började jobba vid 6 alltså, sen sitta på jobbet till 14 innan det var dags att vända hemåt och äta julmat, eller nej det slapp jag faktiskt på julafton i år. Julmaten bestod av Porterstek, även om jag åt en miniversion av en jultallrik som lunch samma dag, fast där valde jag att bara plocka med vissa väldigt utvalda delar.

Juldagen var det samma arbetstider som var gällande, och därefter hade jag tänkt avge ett besök hos fadern (jobbar man julhelgen får man se till att sprida ut julfirandet lite). Han visade sig ha rymt hemifrån och befann sig hemma hos sin syster, så på något underligt sätt blev jag övertalad att åka förbi där istället. Sedan hem för en dusch och vila i några minuter innan det var dags att bege sig iväg igen. Den här gången till familjen Jansson-Sundström där det vankades festligheter.

Kom hem från den festen med håret nyklippt och 2 timmars sömn till godo innan klockan skulle ringa och det åter var dags att infinna sig på jobbet för en annandag med samma arbetstider som dagarna innan. Den här gången ska det erkännas att det tog emot bra mycket mer att kliva upp än dagarna innan. och åtminstone de 2-3 första timmarna på jobbet var inte roliga då jag helst av allt bara ville lägga mig ned och sova.

Piggnade dock på rätt bra framåt 9-tiden på förmiddagen och arbetsdagen flöt på bra. Efter jobbet så var det återigen dags att bara svänga förbi hemma och byta om igen. Den här gången till varmare kläder och därefter ta sig en behövlig promenad upp till Sävstaås för annandagsbandy.

4-4 blev det till slut, efter att Bollnäs tappat en tvåmålsledning. Årets mest enögda linjeman fick agera huvuddomare och ovanligt lite publik för att vara en annandag i Bollnäs. Sett till det hela får man ändå vara nöjd över matchen.

Efter bandyn hade Joel fått för sig att jag borde befinna mig på krogen och vara odräglig, så för att planera hur kvällen skulle urarta sig så satte jag mig framför tvn och tänkte kolla in hur Bollnäs skulle sköta sig i Körslaget. Det nästa jag kommer ihåg var att jag vaknade vid 12 på natten och var i behov av att ge mig ner på statoil och handla tobaksvaror. Jag hade somnat som en stock alltså.

Tog en tur ner på Statoil och när jag kom hem igen kände jag mig tillräckligt pigg för att titta på sveriges inledande match i JVM-hockeyn. Självklart slocknade jag framför tvn igen och den här gången var det dagen efter när jag åter piggnade på.

Ny dag på jobbet, fast 14-22 i arbetstid den här gången, sedan ett besök hos Jansson-Sundström igen för en kväll av sällskapsspel. Något säger mig att jag förlorade första spelet, något kunskapsspel som jag glömt namnet på, eftersom de hade spelat nästan klart när jag anlände och jag fick ta över och spela för de som hade minst poäng. Annars hade jag nog vunnit (intalar mig själv att jag är intelligent)

Söndag var det sedan åter dags för en arbetsdag med samma kvällspass som dagen innan och därefter igår så jobbades det en mer normal dag 8.30-17

NU är det i alla fall ledig dag för mig och jag ska inte jobba på flera dagar. Den största fördelen med att jobba julhelg är alltså, förutom att det hade dukats fram en massa julgodis på jobbet, att man får rätt bra med ledigt över Nyår istället.

Inga kommentarer: