Det sägs ju att all slags uppmärksamhet är positivt och det kan säkert till viss del ligga något i det. Om vi antar att en stad (alternativt en kommun) vill göra reklam för sig så är det självklart positivt att bli omnämnd i riksmedia så ofta det bara går.
Något som kommer år för år just den här tiden på året är texter med frågeställningar om hurvida halmbocken i Gävle ska få brinna upp eller inte. Den har ju klarat sig i några år i rad nu och skulle det fortsätta på det sättet så skulle den snart bli lika trist och ointressant som vilket annat julpynt som helst som placeras ut i stad efter stad när juletid närmar sig.
Efter tillräckligt många år utan eld så skulle det inte finnas något intresse alls att skriva om bocken och inga spelbolag skulle heller vara intresserade av att erbjuda odds på om den kommer att överleva eller inte, vilket förmodligen i längden skulle kosta mer för Gävle än vad en bränd bock kostar.
Så hur löser man det problemet? Jo i år ska bocken vara tillverkad i halm precis som vanligt, fast utan att dränkas i medel som ska göra den svår att elda. Självklart kan man inte från kommunens sida säga att man vill att den ska brinna. Det vore lite som att gräva sin egen grav. Men nog sitter man där i kommunhuset och innerst inne hoppas på en liten mordbrand som för med sig en hel del spaltmeter i riksmedia (och även i världsmedia).
Bonuspoäng till marknadsföringsstrategerna i Gävle.
Och innan vi avslutar. Självklart ska bocken brinna. En icke eldad julbock har i längden inget existensberättigande och det vore ju trist.
COME HOME
1 år sedan
2 kommentarer:
jag tänker pilbåge från stadsbibliotekets tak
Jo fast senast den brann så använde man ju pilbåge för att tända eld på den, så det beror ju på om någon vill kopiera det. Iofs så gjorde man det inte från stadsbibliotekets tak den gången
Skicka en kommentar