måndag 31 mars 2008

Hellre vargar än Folke i skogen

Hade egentligen inga planer på att kommentera galna jägare här. Daniel gjorde det tillräckligt bra så jag borde slippa, men kunde inte riktigt låta bli när man läser i Aftonbladet om Folke.

Folke går omkring och är rädd för att bli uppäten av vargar, så för att inte bli det har han förklarat krig mot vargen. Vargar är nämligen blodtörstande bestar som när mörkret faller på smyger sig runt Folkes hus för att hitta en bra tidpunkt att gå till attack.

Att ingen människa attackerats av varg sedan 1821 är inget Folke tycker vi ska ta på allvar. Den gången lyckades vargen döda 9 innan den själv fick fall offer. Kanske ska tilläggas att det som Folke säger om att det är samma best nu som då kanske inte riktigt stämmer.

Inte bara för att det inte hänt igen sedan dess utan också av den orsaken att det då inte handlade om en vild random varg som bestämde sig för att söka upp människan. Den så kallade Gysingevargen det handlar om hittades som vargunge liggandes under ett träd med sina 2 syskon. De andra två vargarna avlivades medan Gysingevargen fick spendera en tid levandes med människor för att sedan stötas bort och placeras ut i skogen.

Vargen var alltså van att vistas runt människor och förmodligen spelade det in i varför den inte skrämdes bort av människor senare. Nu är jag inte någon vargpsykolog så det där är bara gissningar från min sida.

Folke vill hur som hellst att den som ger sig ut i skogen, jagar och avlivar en varg inte ska bestraffas som idag (eller få se sitt åtal läggas ned som det väl snarare handlar om) utan att denne ska utses till hedersmedborgare och belönas med 100 000 kr.

Han själv skulle självklart skjuta först och sen efter bestämma sig för om vargen hade tänkt attackera honom eller inte. Dessutom säger han sig alltid gå beväpnad när han befinner sig i skogen, då även när det inte är jaktsäsong.

Fast ja inte ett enda anfall mot människan sedan 1821 var det, så vem är farligast att möta där ute i skogen egentligen? Vargen eller Folke? Folke vet jag att skulle vara beväpnad om jag skulle springa på honom här ute i hälsingeskogarna, det har han själv sagt. Vargen vet jag inte men misstänker starkt skulle nog ta första bästa vägen bort från mig om den såg mig komma.

Men hur farliga är då jägarna? Ja enligt Anders Eriksson som är professor vid institutionen för rättsmedicin vid Umeå Universitet så omkom det 86 personer i samband med vådaskott under jakt mellan åren 1970-2000 och dessutom 6 andra ickejägare mellan 1983-2002.

Det var rätt många fler än vad vargen har tagit alltså. Så ska jag välja så väljer jag nog att mycket hellre springa på en varg än vad jag springer på en beväpnad varghatare där ute i skogen.

1 kommentar:

Daniel Sundström sa...

Varghatarna hatar vargar av ingen anledning, för de tror på sagor om att de skulle vara farliga för människan. Statistiken ljuger inte; fler dör av vådaskott än av vargattacker. Alltså; vad är då farligast i våra skogar?

Bra skrivet, Henrik!