onsdag 28 mars 2007

Dags för lite Livorno

Då var det dags att denna blogg beblandar sig med Livornofansen för första gången. Förmodligen långt ifrån den sista... men först till en nyhet jag läste för en tid sedan.

Tydligen har har ägaren till MTV stämmt You Tube för att man har en massa videoklipp som de säger sig äga. Nu gillar jag iofs inte upphovsrätt som en första ingång här, men det ska jag försöka undvika att diskutera med mig själv om här. I alla fall för tillfället.

Hur som hellst så hoppas jag att you tube klarar sig ur stämningen på ett bra sätt. Sidan är enligt mig en guldgruva med många bra och intressanta filmklipp, även om jag kan hålla med MTV om att nog inte många har något intresse av att surfa sig dit och titta på skräpet de sänder. You tube kanske skulle ta och stämma MTV tillbaks för dålig musiksmak eller så...

I alla fall åter till Livorno och fotboll. Har börjat skriva ett litet längre blogginlägg om "Varför Livorno" men eftersom det är långt ifrån klart så kommer inte det svaret idag. Dock tänkte jag bjuda på en del filmklipp från de trevliga fansen som finns där nere, med lite försök till översättning till svenska för att det ska förstås lite mer av oss nordbor utan kunskaper i det italienska språket.

Till att börja med så kanske jag ska ta lite bakgrund om att det på de italienska läktarna finns en hel del politiska åsikter. Längst ut på högerkanten får nog dock fascisterna hos Lazio räknas medans mitt Livorno placerar sig så långt åt det andra hållet det nog är möjligt. Just matcherna dessa lag emellan brukar mycket därför vara väldigt laddade och om ni kommer ihåg det hela rätt så var det en hel del skriverier för en par år sedan om Laziospelaren Paolo Di Canio och hans fascisthälsningar mot de egna fansen.

När så Lazio efter denna händelse skulle bege sig till Livorno för match så var självklart fansen där förberedda på att visa sitt missnöje mot Di Canio och hans faschistiska åsikter.

''A testa in giu... Paolo di Canio.. a testa in giu...'' skanderades från läktaren och för att översätta det till svenska så betyder det något liknande som att "Med huvudet ner ... Paolo Di Canio ... med huvudet ner". Med liknelsen att efter att efter att partisanerna efter att ha dödat den förre Fascistledaren Mussolini så hängdes hans kropp upp med huvudet ner till allmän beskådning.

Vid ett annat tillfälle när Milano skulle besökas för match mot Milan så valde man att sjunga lite för ägaren av hemmalaget. En herre vid namn Berlusconi som säkert känns igen av de flesta.
Berlusconi pezza di merda, sjöng man denna gång. Vilket något liknande som att "Berlusconi är en idiot" (Någon med bättre kunskaper i Italienska får kanske modifera den översättningen lite)

well summa sumarum, trevliga videoklipp om du klickar dig vidare.

Inga kommentarer: