söndag 26 oktober 2008

Nu är säsongen igång

Det har i och för sig redan hunnit spelas en hel del träningsmatcher och försäsongsturneringar i årets bandy redan, men mest har det handlat om ointressanta saker utan tradition. Sett till alla dessa försäsongsturneringar så är det egentligen bara World Cup, eller DEX som det också kallas, som är den enda som egentligen borde räknas. Det är väl bara den i vikingaskeppet i Hamar som kan räknas på samma lista, om den ens finns kvar längre. Bollnäs har då i vilket fall inte spelat den på ett antal år, så jag har väl inte direkt koll på hur det står till med den längre.

Nu i helgen är det återigen DEX i vilket fall som helst. Bollnäs började med att i torsdags förlora med uddamålet (2-3) mot storfavouriten Dynamo Moskva, för att sedan på fredagen vinna med 4-1 i den klassiska nattmatchen mot Ljusdal. En match jag för övrigt var så dålig på att boka plats på bussen för att ta mig iväg och se så att jag helt enkelt missade den och fick sitta hemma och kolla på film istället. Sen handlade det igår om en transportsträckematch mot Stabæk som vanns med 5-0 innan det var dags för kvartsfinal mot Jenisej.

Hittills hade jag helt missat allt i turneringen, men bestämde mig för att ta en tur till Ljusdal för att se kvartsfinalen. Hade egentligen tänkt åka bil, men stannade till på Flameslokalen innan jag åkte och upptäckte att det fanns en hel del platser kvar på bussen, så det fick bli bussresa istället.

Matchen inleddes väl mer eller mindre som man kunde tänka sig. Dvs att Jenisej gick upp i ledning med både 2-0 och 3-1 innan ryss efter ryss började dra på sig utvisningar och Bollnäs kunde ta sig tillbaka till 3-3. Sedan på straff med 6 minuter kvar av matchen kunde Antti Ekman göra det avgörande 3-4 målet och Bollnäs är klara för semifinal. Där väntar återigen Dynamo Moskva.

Fick för övrigt med mig en Dynamo Moskva-halsduk hem från gårdagens match.

Innan vi går vidare så får jag väl också bjuda på lite läktarbilder från gårdagen också.